onsdag 16 september 2009

Helyllepolitker No.1

Som en kontrast till några av de amerikanska politiker som medierna porträtterar vill jag uppmärksamma Karl-Johan Gustafson, en väldigt engagerad politiker i Töreboda kommun.
I en kurs som jag läser har vi fått i uppgift att intervjua en ledare. Jag ringde till Karl-Johan och frågade om jag kunde göra en intervju med honom. "Självklart!" tyckte Karl-Johan utan att blinka, "Kommer du hit eller ska vi ta det över telefon?".

Det fick bli en telefonintervju, eftersom jag är lite långt hemifrån för tillfället. Och jag påpekade att intervjun endast skulle användas som ett diskussionsunderlag på ett seminarie, och att han inte behövde oroa sej för att jag skulle analysera hans ledarstil i en officiell rapport. Men det var inget Karl-Johan oroade sej över:
"Det är ingen fara! Jag är ju förtroendevald, då ska man vara en offentlig person!"

Vilken politiker!
Och intervjun gick som smort. Nu har jag hundra idéer som jag ska sammanfatta på ett futtigt A-4 innan klockan 11 imorgon. För vet ni vad som händer då? Då ska jag träffa Katharina, en tjej från Berlin som jag stötte på häromveckan. Vi har tänkt ta en fika och planera in när vi ska gå på en guidad tur i Linköping. De finns på svenska och engelska, och eftersom Katharina precis börjat med svenskan får det bli engelska.
Men under fikat imorgon hoppas jag att det blir en del tyska!

Varma hälsningar till er alla!

Inga kommentarer: