fredag 11 februari 2011

En kamrat hjälper en annan

En av dagens nyheter på svt.se är att en Sverigedemokrat räknade väldigt galet i riksdagen när hon skulle ställa en fråga till Reinfeldt. Hon skulle översätta 400 000 Euro till svenska kronor, vilket blir ungefär 4 miljoner (4 000 000) kronor. Istället sade hon "Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor" Alltså 40 000 000 000 000 kr. 7 nollor för mycket.

Men, SD's pressansvarige kommer till undsättning och rättar situationen med att säga: "Detta handlar inte om en felräkning utan om att hon sa fel. Vad hon egentligen menade var 4000 miljarder." och "Jag tycker det är djupt oseriöst att ni ska göra er lustiga av en felsägning vilka inträffar i varje debatt."

Bra jobbat. Bara 6 nollor för många denna gång.

4 kommentarer:

Rasmus sa...

Ellinor, du får komma ihåg att SD:are är ett väldigt lågutbildat släkte. Medan vi satt och räknade matte satt de och retade sig på invandrare.

Erik sa...

Beloppet ÄR 4000 miljarder euro, 40 000 mdr kronor (till en långsiktig kurs på 10 kr/euro). Således har både Sandström rätt (i den högre siffran) och den pressanvarige som anger samma belopp i euro.

400 000 euro vore inte värt att diskutera, det är knappt växelpengar i EU:s budget. Komiskt att media och SD:s belackare inte förstår detta och samtidigt raljerar över SD:s kunskaper.

Detta handlar om långsiktiga investeringar för hela EU, klart att det rör sig om astronomiska belopp.

Ellinor sa...

Aha! Då var svt väldigt otydliga i sin artikel. Som läsare uppfattade jag det definitivt som att det blev ytterligare en felsägning och att den pressansvarige pratade om kronorna som felsägningen och inte euro-beloppet. Då har vi rett ut det.

Men klaga på medierna kan du göra på en annan blogg. Jag är min egen blogg och jag raljerar om vad jag vill.

Malin sa...

http://svtplay.se/v/2322409/margareta_sandstedt_sd_raknar_fel