tisdag 24 november 2009

Ekonomi, i dubbel bemärkelse

Nu är två kurser avslutade (organisationsteori och tyska) och igår började en ny kurs: Mikroekonomi. Jag har inte varit överdrivet exalterad inför detta moment, eftersom de som går i tvåan nu har gett oss ettor en minst sagt skrämmande bild av kursen. Enligt min fadder är kursen "Den mest pedagogiska" vi kommer läsa -men ändå missar 70% tentan. Men, han kan ju överdiva. Bäst att ta det hela med en nypa salt.
Sedan kom man till första föreläsningen: "40% klarar första tentan", alltså över hälften klarar den inte. Iochförsej inte 70%, men 60. Jag tänker inte höra till den gruppen.

Idag ringde någon från Cancerfonden och ville att jag skulle skänka en slant. "Nej tack" sa jag, och hans argument då var ungefär "Vad skulle du säga om du hade cancer och du frågade dina kompisar om pengar till mediciner och de skulle svara `nej tack´?" Och då sa jag "Som student har jag 7500 kronor i månaden. Denna månad har jag ungefär 500 kronor över, och för de pengarna tänker jag åka hem till min mamma och pappa över julen."
Jag förstår att han verkligen vill att folk ska ge pengar för en god sak, men just nu har jag inga pengar och då får han nöja sej med ett "nej tack", utan att bli spydig.

4 kommentarer:

Elkå sa...

Ger du en slant ett år till cancerfonden kommer de ringa varje år och försöka övertala dig att skänka en slant varje år, men de försöker alltid att höja den slanten till en större slant... tro mig - jag skänkte en slant när min fadder dog och sedan har de ringt varje år... de ringde för typ en månad sedan och jag såg att det var de och svarade med ett "nej tack" och la på - de hann aldrig ens säga hej - är trött på dem numera...

Mamma sa...

Hej Ellie

Lämna ert telefonnummer till NIX-tjänsten. Efter några veckor blir numret spärrat. Därefter får bara de säljare ringa upp som har er redan i sina kundregister (tyvärr även de som ni har varit kund hos en tid, men inte är det längre), men i alla fall minskar telefonterrorn avsevärt.
Vi ser fram emot att träffa dig och Josef till jul.

Puss och kram

Ellinor sa...

Elkå: Kul att se dej här på bloggen! Ja, jag och Josef gav pengar till ActionAid förra julen, och de har hört av sej myyycket under året..

Mamma: Ja, vi har funderat på Nix, men det är inte många som ringer. Och om man får prata 5 minuter med en telefonförsäljare och det ger mej något (som kan leda till ett blogginlägg t.ex.) så är det värt det. Än så länge. Om samtalen ökar kanske vi anmäler oss till Nix.
Roligt förresten att du är mer orolig över telefonförsäljare än mikroekonomi..
Ses till jul!

Elkå sa...

Problemet med nix är att det finns folk som struntar totalt i att ens nummer är reggat hos nix och ringer ändå... har kompisar som blivit utsatta för det.
Visst hjälper det, men inte helt säkert dessvärre.