torsdag 26 november 2009

Frigjordhet

En miljöpartist i Blekinge skapar rubriker, eftersom hon använde sej av ett spektakulärt ordval på senaste kommunfullmäktige. Man kan lyssna på en del av det hon sa på Youtube.

Frågan som diskuteras är då -har hon gått för långt?

Personligen tycker jag inte själva ämnet är fel. Om hon ser empati och frigjord sexualitet som något svenskt så tycker jag att hon har rätt till den åsikten.
Ordvalet, då? Ja.. "slicka fitta" och "suga kuk" är ju starka ord. Personligen känner jag inte många som säger varken det ena eller andra ens i kompiskretsen. Varför skulle man då säga det "officiellt"??? Men, om Sofia Brothorp går runt och säger kuk och fitta hela dagarna så är det hennes vardagsspråk, och hennes sätt att få in vardagsspråket i politiken. Att göra språket i politiken mer tillgängligt för allmänheten är något som många politiker blivit hyllade för genom tiderna. Men kommer Brothorp hyllas?

Tja.. om hon till vardags säger "kuk" och "fitta" lika lätt som hon säger "glass", då blir mitt svar ja.
Men, om hon inte gör det blir uttalandet i kommunfullmäktige bara ett försök att vara mer frigjord än vad hon egentligen är. Och då är det inte radikalt, utan bara plumpt.

Jag känner inte Sofia Brothorp, därför vet jag inte svaret. Men utifrån mitt perspektiv ser det snarare ut som alternativ två än alternativ nummer ett.

Inga kommentarer: