fredag 6 november 2009

Förbannad

Gång på gång på gång är kommunikationen mellan elev-lärare på Linköpings Universitet USEL! Och nu är jag förbannad! Vad tycker ni om det här?

Instruktioner
Om du inte kan närvara vid examination/ett obligatoriskt undervisningstillfälle eller om du får komplettering på en examinationsuppgift gäller följande:
Seminarie X: Om du inte närvarat ska praktikfallets frågor lämnas in skriftligt till Lärare NN. Se vidare instruktioner till fallet.

Uppgiften: Du ska förbereda dig till seminariet den XX september genom att fundera över och skriva ner tankar om följande frågor (ca 2-3 sidor):
-Vad har organisationen för problem?
-Hur kan dessa problem beskrivas/förklaras genom en analys ur ett blablablaperspektiv?

Mail-konversation
Ellinor Olsson 18.09.2009
Hej! Jag är med som funktionär vid blablablabla den XX, detta innebär att jag inte kan närvara på det obligatoriska seminariet om "fallet".
Nu undrar jag om det räcker med att göra uppgiften skriftligt och lämna in den, som det står på kurshemsidan under "frånvaro vid obligatoriska/examinerande moment".
Mvh
Ellinor Olsson, grupp C

Lärare NN 18.09.2009
JA

Mina tankar
Detta var instruktionerna. Jag skrev 2-3 sidor med "tankar och funderingar" och besvarade fråga 1 och fråga 2.
Och igår fick jag ett mejl till. Nämligen att min uppgift ska kompletteras med litteraturhänvisningar. Detta har inte stått någonstans! Hur ska jag kunna veta det??? Men jag gjorde kompletteringen idag efter min föreläsning, och lämnade till Lärare NN -tillsammans med en arg lapp:

(först stod instruktionerna + mailkonversationen, precis som i början av detta blogginlägg. Sedan kom mina egna kommentarer)

Det har ingenstans framgått att detta skriftliga diskussionsunderlag ska innehålla litteraturhänvisningar. Att jag drygt en och en halv månad efter att jag lämnat in kompletteringen får dessa instruktioner är bara slöseri med min dyrbara tid som student. Jag har andra kurser som jag läser nu och att gräva i den förra kursen är något jag inte är särskilt sugen på. Detta hade lätt kunnat undvikas med tydligare information, men eftersom den inte fanns blir istället jag som student straffad för att denna information inte framgått på något sätt.

Dessutom är det oerhört tråkigt att den enda kommentaren man får tillbaka på diskussionsunderlaget bara finns där för sakens skull, men inte ger mej något som student. Jag får bara veta vad jag har gjort fel. Dålig feedback främjar ett ytinriktat inlärningssätt och det trodde jag ni ville undvika på denna kurs.

Mvh
Ellinor Olsson, (mailadress)


Dålig stil att lämna arga lappar? Nej, inte ett dugg faktiskt.
(Har jag tur kanske det blir en uställning om mina arga lappar på Nordiska Museet i Stockholm. Det verkar ju vara inne nu)
Dålig stil att komma och klaga på en elev 1,5 månad efter utsatt datum? Riktigt dålig stil, faktiskt.
Dålig stil att inte tilhandahålla rätt information och sedan klaga? Sjukt dålig stil. Faktiskt.
-Fortsätting följer..?

Inga kommentarer: