tisdag 8 december 2009

Julen, hög tid för stress?

Det känns verkligen som om nyheterna idag bara bekräftar ens sunda förnuft.
- Risken för hjärtinfarkt ökar om du äter onyttigt, stressar och inte motionerar. Nähä?

Men ändå känns det skönta att höra. Dels känner man sej lite smart (som tror att man ligger före världsledande forskare, bara för att man tänkt tanken innan de offentliggjorde sina testresultat..) och dels känner man att världen vi lever i kan vara logisk.

Min mamma sa till mej för över en månad sedan att hon och pappa hade bestämt att det inte skulle bli några julklappar inom familjen i år. "Låter vettigt" tyckte jag (även om jag var lite bitter över att jag redan hade köpt mammas julklapp, men det fick bli en spontan november-klapp). Och det är vettigt. Enligt SVT får våra förväntingar på julen oss att bli stressade. Och det som stressar mest är just julklappsinköpen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svärmor sa:
Håller med när det gäller ätandet. Fast det är roligt att fundera ut paketen till alla, tycker jag. Och fixar man det då och då under året så blir det inte så stressigt. Så härifrån kan du nog räkna med något även i år, inköpt i maj!
Anna

Mamma sa...

Hej svärmor

Visst är det kul med julklappar. Jag tänkte dock att ungdomarna är mera i behov av pengar än prylar, därför gör jag det lätt for oss i år och ger alla pengar.

Jag och Sven har allt vi behöver (och lite till) därför tyckte jag inte att vi skulle få några julklappar. Det viktiga är att vi alla kan fira julen tillsammans.

Ellinor sa...

Japp, då har vi konstaterat att både min mor och min svärmor gör det lätt för sej.

Svärmor gillar att köpa julklappar två år i förväg, bara för att "det är så roligt och pyssligt".

Och mor gillar att umgås med familjen och slippa (presents-)prestationsångest.

Tada!

Jag skulle vilja ha svärmors tillvägagångssätt, tyvärr tillåter inte min plånbok det. Så jag satsar på att vara extra snäll mot alla i jul istället.

Rasmus sa...

Nu är du allt stolt över att kunna benämna honom som din sambo! Mikroekonomi ska jag läsa i vår, så jag hoppas det inte är allt för invecklat. Förövrigt tycker jag julen är underbar så länge man inte ställer en massa orimliga krav. Det blir vad man gör det till, varken mer eller mindre!