söndag 23 januari 2011

Från åtta till sex

Nu handlar det alltså inte om klockslag, utan om antalet universitetsstäder som är kvar på min lista. Jag har strukit Dornbirn, tyvärr, då det bara finns FEK-kurser där. Sedan har jag också strukit Mannheim, som inte verkar vara en särskilt fin stad i sej och jag vill verkligen bo i en stad där man kan ta en promenad och bara gå omkring och njuta.

Nu börjar det alltså bli riktigt, riktigt knepigt.

Berlin - en världsstad med mycket kultur, annorlunda butiker och konserter, allt.
Wien - en lugn världsstad med otroligt mycket vackra byggnader. Nära till många östländer.
München - ännu en storstad, med trevlig stadskärna och glada människor. Bra förbindelser.
Konstanz - en liten stad, ca 85 000 invånare, precis vid Bodensee och med utsikt över alperna.
Bayreuth - lika stort som Konstanz, litet universitet med bra omdömen.
Bern - en till lugn huvudstad, vacker stadskärna och bra universitet. Endast 125 000 invånare.

Något som ställer till det lite är att Bayreuth är en ny utbytesstad och det finns alltså ingen att mejla om detta och på hemsidan med information om utlandsstudier (www.stars.liu.se) finns det heller ingen som har skrivit om Bayreuth. Min kontakt har jag inte fått svar från, antagligen eftersom hon är i sluttampen på sin uppsats..

Fortsättning följer.

Inga kommentarer: