fredag 11 juli 2008

Smal, sjukare, sjukast

Okej, modeller är smala, jag vet. När man är smal ser man sjuk ut, det vet jag också. Tyvärr så ser man inte det när man kollar på en stor affisch med Heidi Klum utan någon "normalstor" person att jämföra med. Idealet är sjukt, och oftast orkar jag inte ens tänka på det.


Idag såg jag den här bilden och jag undrar verkligen vad Acne tänker. Deras kvinnliga modeller ser alltid ynkliga, smala och sjuka ut på bilderna. Ska man tycka att det är snyggt? Vad är poängen? Det positiva är väl att man uppmärksammar att modellen inte ser "normal" ut, men frågan är om det är tänkt att det faktiskt ska vara snyggt, en fröjd för ögat.

När jag ser den här bilden ser jag en sliten trebarnsmor (utan någonsomhelst känsla för kläder och mode..) som bor i en småstad i USA och blir misshandlad av sin man. Någon som associerar med ett exklusivt svenskt klädmärke?

Jag har hittat en ännu värre bild någonstans. Jag ska hitta den också och lägga upp den. Men, det får vänta tills någon annan dag.

5 kommentarer:

Josef K sa...

Jag tycker att hon ser ut som ett lite sjukt barn som ännu inte tagit stadiet in i puberteten. Älklig ser hon ut i vart fall.

Rasmus sa...

Jag tänker mig snarare än Sims-figur....

Anonym sa...

Jag tänker: den perfekta kvinnan.

Ellinor sa...

Josef: Jag tänker.. -"Älkig"????
Rasmus: Jag tänker -Bra tänkt! En ny infallsvinkel!
Marcus: Jag tänker -Du tänker inte, bara provocerar. Sedan tänker jag -just det, det var inget nytt.

Anonym sa...

alla har rätt till en åsikt, enligt vissa, och min är iallafall att denna kvinna är en lämplig kandidat från det kvinnliga könet.