torsdag 9 oktober 2008

AAAAAAAARGH!!!!

Språkidioterna har slått till igen!

Reklam på Facebook:
"Inga gebyrer. Du erhållar filmen för 0 kronor!"

Nej, nej, nej, nej! Inga AVGIFTER. Du FÅR filmen för 0 kronor!
Tyska: Gebühren=avgifter, erhalten=få

Ännu ett exempel på dålig direktöversättning... Det är därför man ska öva på "false friends" i skolan.

(PS. Jag vet att erhålla också betyder "få" på svenska, men det är ju ålderdomligt och därmed dåligt reklamspråk. Och ska man använda det får man minsann böja det rätt!)

16 kommentarer:

Anonym sa...

Bannemig. nu får det vara nog!

vad har hänt? jag jobbar på kvällarna nu framöver, men jag slår en signal senare!
kram.

Anonym sa...

Du är galen. :-)
Jörgen

Ellinor sa...

Niclas: Bra att du håller med mej, du verkar nästan lika upprörd som jag!

Jörgen: Tack detsamma! ;)

Anonym sa...

Nej, nu får det vara nog! Låt oss starta en revolution där vi återtar det svenska språket från inkompetenta analfabeter,infantila översättare och idiotiska särskrivare! Låt floderna färgas röda av deras blod!

Anonym sa...

Bra idé "brorsan". Börja med dom som skriver låtsasord som "dej" och dylikt. Ser fram emot revolutionen. Tack på förhand. Ses i ledet. Hej.

Ellinor sa...

Marcus: När ska du komma över att "dej" är helt godkänd svenska?
Snart kommer du väl börja tjata om "sej" vs. fisken "sej"... (som du gjorde förra hösten!)

Linnea sa...

Kikar tillbaka och måste faktiskt instämma i att "dej" och "sej" inte är riktiga ord. "Dig" och "sig" heter det, även om Svenska akademin av någon outgrundlig anledning har fått för sig att det duger att stava som det låter.. Nog för att jag förstår att språket behöver få utvecklas, men någon måtta får det väl ändå vara på eländet.

Ellinor sa...

Linnéa: Jag förstår dej verkligen (ursäkta hur jag stavar, men sådan är jag!). Och hur kan jag säga det när jag faktiskt skriver "dej" och "sej"? Jo, jag har nämligen hört rykten om att det skulle vara okej att stava "ledsen" på detta vis: "lessen" och då säger jag stopp på belägg!

Vi har alla våra gränser. Men när gränsen är nådd tänker vi "fan, det där ser ju förjävligt ut." och så tänker jag när jag ser "lessen" och så tänker du när du ser "dej". Inget konstigt med det.

Vad tycker du om "mail" vs "mejl" då?

Btw, försökte klicka på ditt namn för att komma till din blogg och svara där, men din bloggerprofil är inte tillgänglig för allmänheten..

Ellinor sa...

Linnéa: Just det, jag höll nästan på att glömma: Svenska AkademiEn. Det är så det ska stavas, någon måtte får det väl ändå vara på eländet (läs: utvecklingen av språket)! ;)

Ellinor sa...

Haha, och i min iver stavar jag fel på "måtta", jaja, det bjuder jag på!

Linnea sa...

Det beror på att jag inte har en google-blogg. :) Jag har gmail, men min blogg är på zoomin. =)

Ja, jag vet, det är många som skriver "dej" och "sej" och det är, tydligen, grammatiskt korrekt numera. *suck* Men hallå där, inte kan man väl stava ledsen "lessen"?? :o Eller jo, klart att man KAN, men DET kan väl ändå inte vara godkänt? Än.

När det gäller mail vs mejl så skriver jag alltid "mail", men antagligen så kommer "mejl" vara den officiella svenska stavningen (fast å andra sidan, vad är det för fel på e-post?). Nåja, inte så mycket att göra åt.

Men det VÄRSTA otyget, det är ändå särskrivningen! Sär skri vning. BLÄÄÄÄ! Vad är det för fel på folk? Varför kan de inte se vilka ord som är bara ETT ord? Varför hålla på och dela upp ord i så små bitar som möjligt? Urk.

Nå, det är såna saker jag stör mig på mest. :) Jo, jag ser, jag missade ett "e". :) Bra att du såg det. :D

Förresten så kom jag på vem du måste vara (smart som jag är). Du är Björns syster, inte sant? Lillebrors klasskamrat. (Var det inte han som stavade sitt namn Bjoern förresten?)

Anonym sa...

här fick jag minsann liv i rabatten! nästa pung på agendan är versaler. ta bort dom. nu sågar grannarna, vilket är lite märkligt, så jag får sluta här. såg gott.

Ellinor sa...

Marcus: Ta ingen cred, det var minsann Linneá som fick igång debatten här -mycket tack vare sin KONSTRUKTIVA kritik (två ord som jag tror att du aldrig har hört förut...).

Linnéa: Själv är jag en "mail"-tjej (trots att jag skriver "dej" och "sej") och "lessen" tar jag starkt avstånd från!
Jaha, så du vet vem jag är! Där ser man! Jo, Bjöern är min storebror, men han heter Lobo sedan 5 år tillbaka.
Nu vill ju jag spana in din blogg och se vem du är -ge mej adressen nu!

Linnea sa...

Jaså, han har också bytt namn. *suck* Det gjorde ju brorsan också, från "Linus" till "Elkå". Vad var det för fel på Linus, undrar jag?

Men du var ju inne på min blogg igår. ;) Det var ju därför jag gick in hit. :D http://rikku.zoomin.se/blogg.html

Ellinor sa...

Linnéa: Okej, då förstår jag helt vem du är! Men Leihne är året äldre än Lobo, så de gick inte i samma klass -eller..?

Och det där med byta namn är jobbigt. Det tog mej 4 år att börja säga "Lobo". Och Elkå säger jag bara för att Elkå inte lyssnar på Linus ;)

Linnea sa...

Hmm.. kanske de inte gjorde. Jag vet inte. :) Kompisar var/är de i alla fall. :D

Jag kallar alltid Linus för Linus och sen får han bara gilla läget. :p Jag tycker inte att "Elkå" är något riktigt namn och det skulle bara kännas dumt att kalla honom något annat än Linus. Han klagar ibland, but I don't care. Han är och kommer alltid att vara Linus för mig. :)