tisdag 4 november 2008

Ellinor upptäcker

Det finns en del män (framförallt pappor) som äter allt. Min pappa tillhör den kategorin. Så fort man har lämnat sin godispåse oövervakad någonstans kan man räkna med att 1/3 har försvunnit nästa gång man vill leta fram något sött ur samma påse. Kort sagt: Godiset går aldrig säkert hemma hos familjen Olsson.

Generös som jag är hade jag köpt en godispåse, tröttnat, och donerat hela innehållet till hushållet i Halna. Mamma hade också köpt sötsaker, så det fanns två färgglada papperspåsar i köket. "Vad onödigt att ha två påsar med liknande innehåll" tänkte jag och öppnade den ena påsen för att hälla över i den andra.

"Hmmmm.." min påse innehöll endast Fazer Mint-godisar = choklad, med mint i. "Du sparade bara dem du inte gillade, eller?" frågade jag pappa. Han nickade till svar.
Sedan skulle jag hälla över Fazer Mint-godisarna till mammas godispåse. "Hmmmm.." och där hittade jag bara Marianne-godisar = mint, med choklad i. "Pappa, du gjorde samma sak med den här påsen också, va?" Pappa nickade till svar.

Det tog mej 20 år att upptäcka att pappor inte äter allt -de äter inte kombinationen choklad+mint (eller tvärtom).
Nu vet jag vad jag ska köpa för att få ha godiset i fred.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I egenskap av pappa så måste jag försvara Sven-O, hans hedervärda insats är självklart utförd med familjens bästa i åtanke.
Sven-O är naturligtvis orolig för familjens hälsa, tandstatus och eventuell förgiftningsmöjlighet.
Med sitt eget liv som insats så utsätter han sig själv för alla risker för att skydda sina nära och kära.
Förväntar sig Sven-O ett tack för sin uppoffrande insats?
Svaret på frågan är självklart - Nej!
Vi karlar verkar hela tiden för familjens bästa på ett sätt som ni kvinnor inte alltid kan förstå!
Hade ni förstått hur vi uppoffrande karlar hade fungerat så hade ni naturligtvis ställt en kyld öl brevid godispåsen så hade vi kunnat skydda er mot den med :-)

//Pappa, karl och gammal alkis!

Anonym sa...

Hejsan!
Du har blivit utmanad av mig på min blogg. ;-)

Anonym sa...

Lol! Både det du skrev och det alkisen skrev!
Inte för alkisen ifråga har fel ^^

Anonym sa...

Ellie, jag behöver prata ut. Det är såhär, förstår du, att jag inte riktigt får luft. Det liksom stockar sig i halsen, som om för häftiga reaktioner i humorsinnet bubblar upp med alltför hög intensitet. Men jag antar att det bara är att bryta ihop och komma igen.

Anonym sa...

Och de som är så goda :-)
choklad och mint är en jättegod kombination :-)
*mums*