måndag 26 januari 2009

Killen med kollen

Josef tar de mest underbara bilder med sin dyra, flashiga kamera (jag kan inget om kameror, så bara den är stor och har många knappar känns det som en superkamera för mej!). Min mamma fick en jättefin fotoväggkalender av min bror förra julen, så jag tipsade Josef om att han kunde göra en kalender till mina föräldrar i julklapp. Han nappade. Tyvärr hann han inte fixa en innan jul, men de fick ett löfte om att kalendern var på g.

Nu i slutet av januari påminde jag Josef. Han letade fram ett par favorit-bilder och började snickra på en hemsida där man laddar upp sina bilder, knåpar lite grann och sedan får en alldeles unik väggkalender i brevlådan.

Idag var sista dagen med rea-priser, så jag påminde ännu en gång om att det var dags att beställa, annars skulle kalaset bli på tok för dyrt. Josef sa att han skulle beställa den.
Sagt och gjort, en kombination av ord som man annars inte brukar kunna koppla ihop med Josef Kjellqvist, beställningen gjordes och det kom ett bekräftelsemejl till min inkorg. Jag läste det och då dök ett uttryck upp i mitt huvud som man däremot kan koppla ihop med Josef Kjellqvist ganska ofta: fort och fel.

Beställningen blev mycket dyrare än vad jag hade trott. "Ojojoj!!" tänkte jag och kollade upp det hela på hemsidan. Något hade blivit fel. De hade räknat med fel priser och rean såg jag inte skymten av. Detta kunde inte tolereras!

Ett telefonsamtal:
"Hej pojken. När du gjorde beställningen, tänkte du inte på att det såg lite dyrt ut?"
"Jo, men jag orkade inte kolla efter. Jag beställde bara, för jag hade bråttom."

Efter ett annat telefonsamtal som inkluderade Ellinor Olsson i Halna och en jänta på VistaPrints kundtjänst i USA var mitt liv 15 minuter fattigare, men Josef Kjellqvist blev 242 kronor rikare. Eller snarare "mindre fattig", för hur är det nu igen -om man köper ett klädesplagg till halva priset, har man "tjänat" de pengar man inte gav ut, eller förlorat dem man faktiskt betalade??
Jaja, det spelar ingen roll. Det viktigaste är att Josef är skyldig mej en gentjänst. Just nu filar jag bara på vad det kan vara för något.. -förslag?

9 kommentarer:

Anonym sa...

En hel kroppsmasagge =)
medd massor av lyx runtomkring det.

Anonym sa...

Ett blåsjob? För det verkar ju vara du som bär byxorna i det förhållandet.

Och jag blir lite arg på människor som säger "Om du slutar snusa så kommer du tjäna 3472 fantasiljarder kronor innan du ens fyllt 24".
Man tjänar pengar på att jobba eller slå vad. Genom att snusa vinner man. Alltid. Punkt. Över och ut.

Anonym sa...

Idag har jag blivit bjuden på middag i Karlstad ^^.

Helkroppsmassage var en mycket bra idé. Bjuda dig på en romantisk överraskning kan ju vara bra. Eller skulle varit om han hade haft lite fantasi ;)

Men mycket typiskt Josef att glömma kolla nåt sånt (hmm, och typískt mig också...)

Ellinor sa...

Jeanette: Bra tips!

Marcus: Jag har kommit till insikten att oavsett hur mycket pengar man drar in så kommer man ändå spendera dem på något och då är det lika bra att spendera dem på något som gör en glad istället för att gå omkring och snåla. glädje är ren vinst. Så jag håller med dej!

Fredrik: Nice! Middag, bara sådär? Fick du det av flickan din? Vad fick hon av dej i födelsedagspresent? Och vad sent du är uppe en vardagsnatt!

Anonym sa...

Nja, det var faktiskt Peter Nelson som bjöd. ^^ Han jobbar i trakten nu i veckan.

Hon fick ett presentkort som gav henne rätt att kräva saker av mig under året. Saker som hon hittills krävt in inkluderar 1 kram, 1 paket russin, 1 paket mandlar, 30 minuter fotmassage.

Jo, det blev lite sent. Peter åkte hem rätt sent.

Ellinor sa...

Fredrik: Nice! Han är så snäll ibland Nelson! När han hade sovit i mitt rum lämnade han ett meddelande och berättade vad han gjorde osv. Supergulligt!

Marcus: Just det, tack så hemskt mycket för att du ger mej komplimanger. Jag är verkligen mannen i vårt förhållande (mitt och Josefs, alltså!)

Josef K sa...

nä Ellinor så är det inte. Jag tycker att du bär typiska drag för att vara kvinna. Om vi bort ser från det rent kroppsliga, så tänker du lite mer logiskt, gör saker lite mer genomtänkt (tillexpempel undersöker hur läget ligger innan osv)och formulerar dig lite smartare. (Klankar t.ex. inte ner på dig själv genom att skriva en bloggkomentar som ska vara till ditt fösvar). Nu vill jag bara upplysa övriga läsare att jag inte saknar dessa egenskaper som jag nämnt ovan, jag har dom, och använder dom på ett manligt sätt. Det är inte det sättet Ellinor använder dem på. Hon anväder de på det kvinliga sättet. Vilket gör henne till kvinnan i vårt förhållande. Jag tycker för övrigt att det är väldigt skönt att du är kvinnan Ellinor, jag vet inte hur det skulle kännas annars.
Konstig komentar men ta inte det hela på blodigt allvar

Ellinor sa...

Josef: Om man har en egenskap men inte använder den.. ja, då har man den inte.

Ett exempel: Har man en jättesnygg soffa längst in under en massa bråte på vinden, så har man den inte. För man vet knappt att den är där, alternativt man orkar inte ta fram den, för det är inte "värt det". Du väljer att ignorera de egenskaperna som du faktiskt har, och resultatet blir att du inte använder dem, varken på ett manligt eller kvinnligt sätt. Summa sumarum: Du har dem inte.
Och jag påstår fortfarande att jag är mannen i vårt förhållande, men att jag ändå är den fysiska kvinnan.

Förresten, vad ska du ge mej för gentjänst? Alla andra har lämnat ett förslag (känn pressen!)

Josef K sa...

jag känner ingen press för det. Och jag vidhåller att man har de egenskaperna som jag nämnde ovan, och jag sa inte att jag aldrig använder dom, jag sa att jag har dom och använder dom på ett manligt sätt. Det är inte detsamma som att inte använd dom alls. och har man en soffa som man inte använder så har man den i vilket fall. Man har ju en CD-skiva oavsett om man lyssnar på den eller inte. så är det