torsdag 29 april 2010

Ordens betydelse

Alla uttrycker sej olika och värderingarna som olika människor lägger i samma ord kan det skilja väldigt mycket på. Häromdagen pratade jag med en person som tycker att "förlåt" och "det var inte meningen" betyder precis samma sak. För mej är det en radikal skillnad mellan att säga det ena eller det andra.

"Förlåt" innebär för mej att man säger "Jag gjorde fel och jag ber dej om ursäkt."
"Det var inte meningen" innebär "Jag hade en annan intention med min handling, men det blev inte som jag hade tänkt mej. Jag hoppas du förstår det."

Den ena, "förlåt", betyder alltså att man klart och tydligt tar avstånd från sin handling. Handlingen i sej var antingen "ond" eller neutral från början.
Den andra, "det var inte meningen", betyder att något blev fel, t.ex. hur handlingen genomfördes, eller hur mottagaren uppfattade handlingen. Handlingen var alltså tänkt att vara "god" eller neutral från början.

Med ett "förlåt" tar man fullt ansvar för sin handling och vill ha förlåtelse och kanske förståelse. Med ett "det var inte meningen" lägger man fokus på att man egentligen inte ville något ont och inte på det man faktiskt gjorde. Skulden läggs på situationen och inte på människan i den.

Nu undrar jag var andra står i denna fråga. Ni får självklart välja att inte kommentera, men jag skulle ändå vilja att ni som läser tänker efter lite extra och skriver något om ni har en fundering. Jag har tänkt mycket kring just dessa ord, men ni andra där ute kanske ser det hela på ett annat sätt än vad jag gör.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Ellinor och ni andra!
Åh, vad tråkiga vi är som inte svarar när du lägger ut intressanta tankar, Ellinor. För det tycker jag verkligen att det är. Framför allt är det viktigt att vi tänker på hur vi använder våra ord, och att vi är varsamma med dem. En numera död man och skribent vid namn Alf Henriksson har skrivit en liten dikt om detta. Den låter så här (ungefär i alla fall, skriver ur minnet):
"Ett ord som en människa fäster sig vid,
kan verka i oberäknelig tid,
det kan framkalla glädje till livets slut,
det kan uppväcka obehag livet ut.
Ja, det påverkar livet på jorden,
så slarva inte med orden!"
"Svärmor" Anna

Fluff sa...

Me agree

Ellinor sa...

Det tog ett tag, men sedan så fick jag två fina kommentarer! Man tackar!