lördag 17 juli 2010

Skaga 2003

Jag har läst lite dagboksanteckningar från Skagalägret 2003 och det är extra roligt att läsa de dagar som jag, Fredrik eller Josef har skrivit! Gissa vem som har skrivit vilken dag:

Dagbok 30/6 -03
Morgonbön, frukost. Sen var det samling i storstugan för en diskussion om brott och straff.
Mat, info, ut för samling i brasrummet med var sin kniv. Efter en kort (rätt lång) instruktion från Billy bar det iväg till fårhagen, stubbe och pinne. Tillbaks till brasrummet för att tälja. Det gick görbra för de flesta ända tills Jocke skar sig i fingret och precis efter så skar sig Josef också i fingret fast sju gånger värre. Josef plåstrades om och täljde inte mer sen.
Mat igen. Storstugan igen. Nu la vi fram förslag på vad vi skulle kunna göra på konfirmationen.
Käk, aftonbön och natti natti.

02/7 2003 (e.Kr.)
Dagen började med att ledarna knackade på dörren och sa till oss att gå upp. Alla tankar på fortsatt sömn försakades genast när Fredrik kom på att han hade morgonbön och några sekunder senare var han påväg till kyrkan medan Oskar fortsatte sussa sött.
Efter den sedvanliga morgonbönen kom den sedvanliga frukosten vilken åtföljdes av ett pass när vi talade om olika sakrament och vad dessa betydde.
Det var den sedvanliga gitarrskolan vilken åtföljdes av den sedvanliga lunchen vartefter det kom en icke lika sedvanlig kanotlektion i hur man skulle göra om en kanot kapsejsade.
Vi återvände kalla men kloka, förvissade om att vi nu behärskade den svåra konsten att välta en kanot till fullo.
Vi åt en välförtjänt måltid och tillbringade den tysta timmen med att bl.a. njuta av godiset vi förvärvat i kiosken.
Sen vad det en mysig kvällspromenad och en gudstjänst. Sedan intog vi vårt kvällsfika och hade en kramring innan vi slutligen sjöng för ledarna (och tvärtom) och gick för att sova.

Lördagen den 5 juli 2003
Morgonbön, klocka, pling, pling, pling
upp och hoppa, till kyrkan spring, spring, spring.
Vi sjöng en liten bordsbön
och ställde oss snabbt i frukostkön
MUDI-MUMS är mycket bra,
men multinationella storföretag vill ingen ha.
Vi smög omkring med sked i hand,
och lekte att vi var indianer från fjärran land.
Utomhus kunde man sola,
och kanske ha lite gitarrskola.
Kalops och potäter
är nåt vi gärna äter.
Vattenkrig var att stunda,
ingen kunde för sanningen blunda.
Elias bytte lag hit och dit,
så alla blötte ner honom med flit.
Helige Ande är mycket bra,
under pausen drack många chokla´.
Trubbel-lådan var full med frågor,
Christian hjälpte oss med våra plågor.
Varma mackor åt vi mycket av.
Meloner också Malin gav.
Kiosk och tysta timmen sen,
vi fick energi igen.
Sedan kom Tobias, en välkommen gäst,
mitt i när Billy listade packning som bäst.
Alla packade -vilket ståhej!
Hur skulle vi få plats med varenda grej?
Packningen bantades, saker drogs ut,
vi fick plats med de flesta grejor till slut.
Helt plötsligt stod man i kvällsfike-kön.
Sedan var det dags för aftonbön.
"Må vinden vara din vän"
så sjöng vi, och sedan var det dags för kramring igen.
Med samma tanke gick alla för att sova sött:
"Gå på hajk imorrn blir inte gött"

12 kommentarer:

Anonym sa...

Är detta en tävling?! Gissa vem som skrev vad?
Svärmor Anna

Anonym sa...

Förresten, oavsett om det är en tävling eller ej, så var det roligt att läsa!
Samma svärmor

Jenny sa...

Hah, måste vara Fredrik, Josef och så poeten Ellie på slutet. Right? :)

Ellinor sa...

Svärmor: Eftersom Jenny lyckades knäcka den på cirka 3 sekunder är det nog lite för lätt för att vara en tävling, men det behövs nog lite Ellie-Josef-Fredrik-kunskap för att knäcka det!
Tycker själv att det är underhållande läsning, därför lade jag upp det här! :)

Jenny: 10 poäng till dej!

Anonym sa...

Min tanke var nog samma som Jennys faktiskt, men jag visste ju inte om det var nån tävling... var felstavningarna autentiska eller blev de bara?
Svärmor igen

Ellinor sa...

Felstavningar var det faktiskt inga, så om det har smugit med några här kan man bara skylla på mej! Jag har lagt märke till några "indiander" men annars ser det väl bra ut. Eller?

Anonym sa...

Ja, nej det var ingen kritik, jag tänkte mer på hur det ser ut på Josefs blogg ibland..."Vi återvände kalla men klocka" - såg det som en liten avslöjande ledtråd bara.
Kul läsning var det i alla fall! Och en del vatten har ju runnit under broarna/kanoterna sedan dess, får man väl säga!
Svärmor, även denna gång

Ellinor sa...

Ahhaaaa! Nej, den felstavningen berodde helt klart på mej. Och Josef lyckades faktiskt med stavningen på sitt inlägg (tror jag, det är ju svårt att tyda handstilen..) Nu är "klockan" och "indianderna" borttagna!

Fredrik sa...

Men... men... men...

Jenny gissade val fel?

"Kalla men kloka" var det ju jag som skrev. Likasa 2003 e.kr.

Fredrik sa...

Faktum ar att hela den andra texten ar fylld av mitt monsterskrivande (ser ni nagra monster i den har tavlan?) med kontraster och mina val av ovanliga ord for att forsoka uppna komisk effekt.
Som jag minns det var det dock ingen som tyckte texten var rolig nar jag faktiskt laste upp den.

Fredrik igen sa...

Malin gissade Ellie, Josef, Fredrik (men andrade sig sedan till Ellie, Fredrik, Josef).
Och hon skrattade minsan pa ratt stallen i min text. What a wonderful woman:)

Ellinor sa...

Ojojoj! Vilken dramatik!
Jag bara antog att Jenny hade gissat rätt, men icke! Fredrik, tack för att du korrigerade.

Rätt svar är alltså:
Josef
Fredrik
Ellie

och jag ser dina mÖnster ;)