tisdag 15 mars 2011

Radiotjänstkvinnan från helvetet

Idag ringde det på vår dörr. Vi hade precis kommit hem från en lång arbetsdag när det ringde 1,2,3,4,5(!) gånger i rad. (och vår ringklocka ringer dubbelt, så det blir 10 snabba läten "ding-dong, ding-dong, ding-dong, ding-dong, ding-dong").

Det finns två typer av människor som ringer på så aggresivt, antingen är det kompisar som skämtar eller så är det grannar som är förbannade. Jag öppnade dörren och försökte hoppas på kompis-alternativet. Men icke. Där står en främmande människa. "Vad har jag gjort nu", tänker Ellinor.

"Har ni en TV?"
Jaha, Radiotjänst. De ringde oss för kanske en och en halv vecka sedan och då berättade vi att vi har faktiskt köpt en TV (vi slängde vår gamla, så vi har inte haft en TV på ett halvår och därmed inte betalat TV-avgift). Men vi har ingen antennsladd, så vi ser inte på TV med den.
Radiotjänstkvinnan på telefonen meddelade då Josef om att man MÅSTE betala, oavsett om man ser på sin TV eller ens kan se på den. (Man måste alltså även betala för trasiga TV-apparater).

Och idag kom de hit IRL. Och denna gång hade de (läs:hon) samma budskap. Skillnaden var att att personen som stod framför mej var arrogant, dryg och käck på samma gång. En ruskigt dålig kombination. Dessutom hade jag redan fått hjärtinfarkt när galningen ringde på och under samtalet kände jag mej knappast bättre. Jag kokade av ilska när människan hade sagt hejdå.

Ja, hon gör sitt jobb, men man kan ju vara vettig och trevlig för det. INGEN har rätt att störa mej på det sättet när jag är i mitt hem. Vår lägenhet är vårt hem och när man kommer hem till någon ska man bemöta dem med respekt. Hon gjorde helt fel, i allt från påringning till utfrågning. Hemskt!

Men jag har ringt och meddelat kundtjänst om att jag är riktigt förbannad. Och den där jävla TV-avgiften tänker vi inte betala. Vi har valt bort TV och har ingen antennsladd. Vi använder bara TV:n för att spela spel på och det kommer vi fortsätta med. Vi har betalat TV-avgift alla andra månader som vi har sett på TV, men nu gör vi inte det. Vi skiter fullständigt i att man ska betala för ett tomt skal. När fakturan kommer, kommer jag ringa till kundtjänst och meddela dem om att TV:n står i vår källare, trots att den står i vårt vardagsrum.

Summa summarum. Radiotjänst får inga pengar. Vi får ingen ro i vårt hem och kvinnan från helvetet får förhoppningsvis höra om klagomålet så snart som möjligt.

2 kommentarer:

Fluffy sa...

Ajdå. Ni kanske skulle fått en annan julklapp. Men i mitt försvar hade ni ju inte nämnt att er gamla tv var trasig^^

Anonym sa...

Snyggt jobbat! Köp ett par skor för de pengarna du sparat så blir du på bättre humör. Jag har sparat ihop till en liten bil.