onsdag 25 maj 2011

Impulssaker

Jag brukar vara ganska okej på att planera, och jämfört med Josef är jag en stjärna. Men, denna vecka har varit lite ostrukturerad och jag är något stressad över tyskauppgiften som ska lämnas in på måndag kväll. Den började jag med idag. Inte så bra, nej, jag vet. Den trevliga överraskningen var dock att jag jobbar lite fortare än vad jag hade trott, vilket innebär att jag redan är halvvägs! Weehoo!

När jag satt där och jobbade med tyskan på universitetsbiblioteket fick jag ett mejl. Reklammejl från Mecenatkortet. Jag har aldrig utnyttjat några studentrabatter (bara gratis inträde till Louvren, men det hänger ju snarare på att jag är student än på att jag har ett aktiverat Mecenatkort) och jag brukar slänga mejlen så fort de dyker upp.

Denna gång handlade jag annorlunda. Jag öppnade mejlet och fick se att det var studentrabatt på kameror. "En kamera vore ju väldigt trevlig att ha" .. "Jag har ju faktiskt lagt undan 2000 kronor bara för att köpa en ny kamera någon gång" .. "Och så åker vi till Island på onsdag" .. "Tänk om kameran dimper ner jättesnabbt i brevlådan efter att jag har klickat på köp" .. Dessa tankar for genom mitt huvud på ungefär tre sekunder och sedan hade jag i princip bestämt mej. Några klick på google senare, för att se att kameran hade fått bra betyg i test, och för att dubbelkolla leveranstiden, så klickade jag på köp.

Såhär ser kameran ut (Canon Digital IXUS 220 HS RED) Tyckte att den svarta var ganska häftig också, men jag måste våga mej på lite mer färg. Varför inte börja med en röd kamera?


Det är förresten så typiskt mej. Jag sitter och jämfört och priskollar och testar och frågar runt efter den bästa/mest prisvärda produkten, men vågar helt enkelt inte slå till. Men, sedan när jag bara kommer på att "nej, nu måste jag ha en sånhär" så går jag till närmsta affär eller klickar på första bästa hemsida som dyker upp och köper det jag vill ha. Jag är helt enkelt en blandning av impulsköparen och planeraren. Har förresten hört att planeraren blir mer missnöjd med sina inköp, eftersom han/hon tänker så mycket kring det och hittar så många prisvärda alternativ efter att köpet är genomfört. Men, jag kommer vara supernöjd, för jag gjorde det enbart på impuls! Det tog nog cirka 4 minuter från att jag såg reklammejlet tills jag tryckte på "bekräfta order".

Och vet ni en till bra sak? Jo, klockan 14.25 fick jag ett mejl med meddelandet "Din order har nu lämnat vårt lager." Det kallar jag snabbt!

Inga kommentarer: