torsdag 27 september 2007

Läs till lärare - få en extra på köpet!

Ja.. vad är det man får höra VARJE tyskalektion genom hela gymnasiet?

Det finns ett verb bekommen. Bekommen betyder "få" och har INGET alls att göra med engelskans become som betyder "bli".


Varje gång en elev missbrukar ordet bekommen och försöker använda det med betydelsen "bli" säger läraren:
"Up, up, up!"
1."Vad betyder bekommen?" -"få"
och
2."Vad heter bli på tyska?" -"werden"


Om det var något jag lärde mej stenhårt under gymnasiet var det just dessa två ord. Varje gång läraren frågade "Vad heter bli på tyska" var jag först upp med handen och påpekade för resten av klassen "werden". Självklart kunde nästan alla andra i klassen detta också, men jag hade haft så svårt för de orden tidigare, så när jag äntligen hade lärt mej dem ville jag verkligen visa att jag kunde!

bekommen = få

werden = bli

bekommst du = får du

wirst du = blir du

-simple as that




Och nu är jag här och ska visa mina tyska-kunskaper.
Idag pratade jag med en tjej som läser till lärare:

Ellinor: "Bekommst du eine Lehrerin?"
...Hon tittade på mej som om jag var från yttre rymden.
VARFÖR i hela fridens namn skulle hon en lärare på sin lärarutbildning?!

"Skit", tänkte jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ellie! :) Vad kul att du har skaffat blogg! Nu har jag läst ikapp och ska försöka bli en (i alla fall ganska) regelbunden läsare.

Ha det toppen! Du verkar ha det bra långt där nere i Österrike. :) kramar.

Josef K sa...

hihi roligt. men det gör inget tjejen. du kommer vara bäst sen i alla fall.