söndag 1 juni 2008

Weekendtrip

Hejsan hallå. Igår åkte jag till min rumskompis Carina i Bischofshofen och träffade hennes familj (ja, hela släkten nästan). Först såg vi på ett vattenfall. Jag skulle tippa på att fallhöjden var 30 meter och att hela vattenfallet kanske var 60 meter högt. Det var väldigt vackert med vattenfallet, den gröna lövskogen och bergen i bakgrunden. Kort kommer så fort Carina har fått tag på sin mobilsladd (antagligen om en vecka). Jag har ju, som bekant, ingen kamera, men Carinas mobil har hyfsat många pixlar.

Sedan bar det av till grillfest hos Carinas kusiner och nästan hela tjocka släkten var där. Allt som allt var vi 15 personer och Carinas familj bodde längst bort, dvs nästan en kilomteter bort.. Alla var jättetrevliga och frågade en massa frågor om hur det var i Sverige. Efter ett tag hände följande:

Moster: Du har ju ingen dialekt.
Ellinor: Nej, vi har lärt oss Hochdeutsch (tyskans motsvarighet till rikssvenskan) i skolan.
Moster: Nej, jag menar att du inte har någon brytning.
Carina påpekar: Och hon borde höra det om någon, hon är ändå lärarinna och det betyder att hon hör sådant.
Ellinor: Nej, det betyder att hon bara är trevlig.
Moster: Nej, det betyder att jag säger sanningen. Svenskar har ofta problem med de olika S-ljuden och det har inte du.
Farmor: Varför pratar vi om svenskar, Ellie kommer ju från Tyskland!
Och då kunde jag inte argumentera emot att mitt uttal kanske var hyfsat.. och en stund senare:
Mormor: Ellie, vartifrån i Tyskland sa du att du kom?

Det är konstigt, för här på Rössl säger alla bara "Ja, det hörs ju att du inte kommer härifrån" och "Du har ju faktist lite brytning", men folk som inte känner en lägger inte märke till de små grammatik- och uttalsfelen och tror att man kommer från Tyskland (om man har en bra dag, pratar om enkla saker och inte säger så mycket vill säga). Men, efter några glas vin på en terass i Bischofshofen blev ju tyskan inte direkt bättre. Jag önskar att jag vore som Andreas, vars tyska förbättras allteftersom alkoholandelen i blodet stiger..

Efter grillningen spanade vi in en borg: Hohenwerfen. Guiden berättade lite roliga fakta, bland annat att en man som hade ägt borgen förut hade ställt kanoner i skottgluggarna på borgens framsida. Problemet var bara att kanonerna hade väldigt kort räckvidd, eftersom de var tagna från ett skepp, så om man skulle skjuta med dem skulle man inte försvara sej mot den anfallande fienden utan snarare skjuta sönder borggården..
Sedan fick jag bekräftat att kyskhetsbältet bara var en skröna. Men, de tillverkades på 17-1800-talet någon gång och användes inte, men fanns bara för att hålla myten vid liv.

Sedan: tillbaka till grillfesten där det blev bordtennisturnering och jag måste erkänna att jag klarade mej hyfsat.

Carinas hela släkt var så trevlig och det var lite tråkigt att jag bara kunde vara där en dag, men idag var inte heller en särskilt dålig dag. Jag och Emma har varit i Salzburg och njutit av vädret och den fina utsikten (som är närvarande vart man än går, ganska smidigt faktiskt!). Sushi blev det också, det hade jag inte ätit på länge. Mumma!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir nästan lite avundsjuk på dig. Fast det är klart, jag kan ju vara nöjd med att folk inte svarar tillbaks på engelska numera.