tisdag 30 september 2008

Indiantältsäventyr

Min pojkvän bor i en tipi. En tipi är ett indiantält. Han har sytt tältet själv. Han sover i tipin, han lagar mat i tipin, han hämtar vatten och diskar i sjön 100 meter från tipin. Han är alltså en indian. Typ.
I helgen besökte jag honom i Dalarna och levde i hans tipi i 3 dagar. Väldigt romantiskt.. Det var rökigt, minusgrader på nätterna och dagarna bestod av att samla, såga och hugga ved. Yippie.
Nej, det var trevligt, men jag vet inte om jag skulle vilja bo permanent i en tipi. Det fanns tillgång till förråd, dusch och toalett en bit bort, men.. jag är ganska bekväm av mej. Det skulle nog vara okej att bo där om man kom in i sättet att leva, men 3 dagar var tillräckligt för att det skulle bli jobbigt (ett besök på en dag är ju bara charmigt) men inte tillräckligt för att jag skulle kunna hitta mitt eget tempo och leva i naturen.
Jaja. Nog med prat, dags för bilder.

Josef och hans egensydda tipi. Den ligger på en höjd vid en sjö.
Såhär ser det ut på insidan. Innertält är på G. Vedstapel till vänster och "huggställe" (utanför bild), plastmattor, sedan en hylla med grytor (ska blir större), en kista, ett nattuksbord (eller plastlåda, kallat vad du vill), en säng bestående av 3 lastpallar, en madrass och ett renskinn + kuddar. I mitten: en rejäl eldstad och ovanför den, i "taket", hänger en pinne där man kan hänga upp ett snöre med en grytkrok (som syns på bilden) eller en lykta som sprider ljus.

På väg hemåt. Sista bilden jag tog med kameran innan vi åkte till tågstationen. Den fina himlen var klarblå stora delar av helgen. (PS. Josef har tovat hatten själv)

Tack för att jag fick komma och hälsa på, pojken! Tycker om dej. '

Ett stort grattis till Töreboda som vann Nattkampen i två klasser nu i helgen (speciellt till min bror Fredrik som var i ett av lagen som vann) och ett stort grattis till Adrian som fyllde 20 i söndags!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det var knutte som vann inte tobbe.

Josef K sa...

vad fint Ellinor

Ellinor sa...

Fredrik: jaha, jag har fixat det nu.

Josef: Jag vet, superfint!

Anonym sa...

Alltså, din man är lite som stålmannen... En sån skulle man ha i sängen, som du brukar säga. ;)

Anonym sa...

Hehe, alltså jag kan verkligen se framför mig hur du lever ett hårt liv mitt ute i vildmarken tillsammans med Josef.