tisdag 9 september 2008

Kan man säga så?

Något som har stört mej enormt mycket är den där reklamen som går på tv. I reklamen görs det reklam för en produkt som förhindrar dålig andedräkt. SB12 ska ge "säker andedräkt" i 12 timmar. Säker? Vaddå, finns det "osäker andedräkt" och vad gör i så fall den? Är den tveksam? Eller rent av farlig och löper amok?
Nej, det är bara något man säger för att det ska låta bra. Precis som man säger om schampo-reklamerna: "our new Pro V system works by utilising impressive computer graphics and made-up names for the ingredients to make "soap for hair" seem interesting and expensive!"

Sedan har jag också irriterat mej på det som står på lunchkupongerna jag har köpt på skolan. Det står: "LUNCH" och under det "vid pedagogisk måltid". Vad? Tänk om jag vill vara opedagogisk när jag äter? Okej, man ska inte ta det bokstavligt, men är det inte lite konstigt? Kan det inte stå "för skolornas personal"? Nej, "vid pedagogisk måltid" är ju ett jättebra sätt att skriva det på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

klart jag kommer ihåg dig!:) jo jag var i kontakt med Mora redan för 9 år sedan men det är ingen behandling som verkar rätt för mig tyvärr. Har också en hel del bekanta som man träffat på olika behandlingar genom åren som har varit där uppe....för vissa har det varit jättebra för andra har det inte fungerat alls.

Men jag kämpar på så en vacker dag ska det vara bra minsann.

men tack för att du tänkte på mig:)

kramar

Anonym sa...

Håller med om att "Pedagogiska luncher" låter lite sjukt, men det är egentligen till för att det anses bra att viss personal äter tillsammans med eleverna. Alltså är det en del av en lag som är beslutad av riksdagen. Ha det bra!

Ellinor sa...

Okej, Mr Anonymous, jag kan väl gå med på ditt argument, men ögat gillar det inte.. no, no.

Undrar vem du är...? Niclas, som har glömt skriva i sitt namn (för tusende gången..)? Nej, då skulle det vara en massa tjat om alperna.. Jeanette...nej, då skulle det komma något om något bröllop i Lidköpingstrakterna.. Jag har ingen aning.

Anonym sa...

what! alperna? det kanske är en plats! "välkommen till matsalen pedagogisk måltid! Här har vi den pedagogiska mattanten som delar ut pedagogiskt lagat slajm som vi kallar skolmat"

så skulle man aldrig göra i alperna. där hade man aldra minst sagt att det var en alpko med för korta framben.