måndag 15 september 2008

Kryp, del 2

Jag har alltid varit rädd för spindlar. Inte superduperrädd, men tillräckligt för att hålla mej borta från dem. Har en stor, äcklig spindel dykt upp i min närhet har jag snabbt tillkallat reinforcements, a.k.a. min tvillingbror, för att ta bort den.

En person i min bekantskapskrets har alltid tyckt att det är löjligt att vara rädd för spindlar. Hans argument har alltid varit att de inte är farliga, oftast med den spydiga frågan "Ellinor, hur många giftiga spindlar finns det i Sverige?" Svaret är självklart att många spindlar är giftiga, men att ingen av spindlarna i Sverige är farliga för människan.

Vilken tur att det har konstaterats att svarta änkan (!) har etablerat sej i Sverige! Yey! Nu kommer jag sova väääldigt lugnt om nätterna. Just det, vi får inte glömma dallerspindeln, som också finns i Sverige och är giftig.

För en gångs skull är jag inte glad över att personen jag känner med de spydiga frågorna hade fel...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fast man behöver ju inte vara rädd för ofarliga småspindlar (för man lär nog se skillnad). Då tycker jag nog det är värre med larver och andra äckliga insekter.

Anonym sa...

jag håller med dej Elionor... jag är rädd för spindlar.. och alla andra äckliga insekter med för den delen.. blää

Anonym sa...

Nu är faktiskt Svarta Änkan långt ifrån så varlig som rykten vill göra gällande. En frisk människa dör inte av bettet om de inte är överkänsliga eller liknande.

Gällande dallerspindeln undrar jag verkligen vad det är för spindel. Källan till evig kunskap aka Aftonblaskan (Aftonbladet) hasplade glatt ur sig detta namn i en av deras vanliga "Ond, bråd död"-artiklar kring spindlar i containrar från Kina. Men jag lyckades inte hitta något som helst resultat av en google-sökning på namnet. Ger inte så mycket trovärdighet.
Men oavsett vad spindeln var så kommenterade kunniga inom området i en senare artikel att de hittade spindlarna var ofarliga för människor (dock utan att nämna vad det faktiskt var för spindlar)
Ger inte allt för mycket för trovärdigheten kring dallerspindlar med andra ord.

Ellinor sa...

Lobo: Jo, det där om svarta änkan kollade jag upp. Hade heller aldrig hört om dallerspindlar förut, men jag lovar att jag tog min information från pålitliga SVT och inte Aftonblaskan.

Men, trots dessa bakslag (som gör att jag återigen måste inse att min rädsla för spindlar verkligen är löjlig) känner jag mej ändå lättad.

Anonym sa...

Lobo: Jaså? Den är alltså ganska ovarsam? Ja, det är då tur att jag aldrig hört ryktena om att den skulle vara försiktig, annars skulle jag vara så besviken nu.

Men Ellie, glöm inte kärrspindeln som är inhemsk och giftig! Ungefär lika varlig (nej, jag kan inte släppa den felstavningen) som svarta änkan.

Ellinor sa...

Fredrik: jaha, jag trodde du pikade mej först, men det var ju Lobo du var på. Okej, då gör det inget ;)
Jag tänkte faktiskt på kärrspindeln, men den är väl ändå inte farlig för människan?