lördag 14 februari 2009

Allvarligt, var inte så allvarlig.

Herregud.

Vad folk stressar upp sej över Melodifestivalen! Det är en show. Det ska vara underhållande, spännande och.. kasst, till viss del.
Och det infriar förväntningarna.

Så ta det lugnt.

Musik är musik.
Show är show.

Och just det, humor är humor. Petra Mede tänjer på gränserna och det är vad humor är till för. Utmana fördomar, vara vågad och se andra perspektiv. Hon är inte min favorit, men hon har en del poänger.
Om ni inte klarar av att se henne, så:
  • fråga Marcus om han har något förslag på stand up comedy,
  • se dem
  • inse att humor kan dras låååångt bortom Petra Mede
  • sluta gnäll
  • och väx upp
Är jag jobbig? Och gnällig? Förlåt. Pojken är på färd och jag har abstinensbesvär. Får försöka komma ihåg den här känslan nästa gång jag blir irriterad på någon som försöker sluta röka/snusa/whatever och är gnällig.

Tack för mej.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Alla reagerar och tycker vi olika. Jag tycker det är lågt att skämta om alla utsatta, de som har varit förtryckta.. Som många fortfarande ser ner på.. Och det är fortfarande många som ser tex. ordet bög som ett dåligt ord och hur ska det bli bättre om man skämtar om sånt här?
Typiskt svenskt.. Ja, men jag är ju svensk? det är i alla fall så jag tycker och det står jag för. Alla får ju ha sin åsikt, du har din, men säg inte att jag inte ska ta det så allvarligt för det är så jag reagerar.
Lika kul som att skämta om judar.. Inte alls kul.

Ellinor sa...

Lovisa: Okej, det står du för.
Jag tycker att man får välja sina fighter. En stå-upp-komiker i tv är inte riktigt mitt huvudmål när det gäller att får bort fördomarna i vårt samhälle.
Jag ser humorn som något som hjälper och låter oss inse hur dumma vi är med våra fördomar, inte som något som vill peka ut folk.

Anonym sa...

Petra är jättekul:) och hon skämtar inte så mycket om andra folkgrupper mest om sig själv.. Iallfall av det jag har sett. komiker vill säkert inte vara elaka när dom skämtar om andra folkgrupper. Det är jag säker på!!

Anonym sa...

Svar: Ja, okej. Men jag brukar inte lägga upp dagens outfit och liknande och heller ej hur kläderna sitter tyvärr.. :)

Sjukt att bli gravid vid 14 års ålder och pappa vid 12! Då har man ju inte levt än!

Anonym sa...

Svar: ja, hon kanske är ståuppkomiker men detta är inget komiskt program så sett. Man får välja sina skämt när så många olika kollar. Vill jag ha skämt om bögar, judar och invandrare väljer jag kanske att gå och se en ståuppkomiker men vissa skämt i fel program blir helt fel än de va menade.

Anonym sa...

som den musikvetare jag är så har jag har inte sett på melodifestivalen och tänker inte göra det heller, men jag kan tänka mig att hon gör ett ganska bra jobb. Hon är bra på att provocera fram en reaktion och det kan väl den hjärndöda melodifestivalen behöva.