onsdag 11 februari 2009

Take it easy

Ett citat som en av Linus bloggläsare delade med sej av:

"Death is inevitable. Our fear of it makes us play safe, blocks out emotion. It's a losing game. Without passion you are already dead."
(om jag har förstått det hela rätt kommer det från en tv-spelsfigur, Max Payne)

Så sant, så sant.
Varför ska man vara rädd för att dö när det hindrar en från att leva? Nu går ju jag varken omkring med varken någon överdriven dödsångest eller livsglädje. Men jag blir ändå irriterad på folk som låter irrationella tankar hindra dem från att må bra.

Jag brukar alltid ta upp det där experimentet med mössen.
Några forskare satte en många möss i i samma bur, en i taget. I buren fanns ett litet hus. Forskarna kollade mössens rörelsemönster och mätte hjärtslagen. Några möss höll sej mest vid det trygga huset och vid burens väggar. Deras hjärtan slog väldigt fort.
De lite mer modiga mössen hade en lugnare hjärtrytm och de kunde våga sej ut mitt i buren, där det var ganska osäkert för en liten mus att vara. Vad hände sedan? Jo, de "nervösa" mössen dog i genomsnitt tidigare. Om jag inte missminner mej dog de, översatt i människoår, en sisådär 7 år tidigare än de lugnare mössen.

Vad har vi lärt oss av detta? -Chill.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud. Jag har skrivit tre olika kommentarer nu och tagit bort alla för att de varit väldigt långa och osammanhängande.

Det jag ville få fram var i alla fall att jag tar det för lugnt. Jag nyttjar sprit och tuggar snus, som man sa förr, alldeles för mycket. Skolan har inte lyckats sätta press på mig alltid, men jag klarar den ändå galant, vilket gör att jag tar det ännu lugnare. Jag super hårt flera dagar i veckan, men jag oroar mig inte för min kropp eller hälsa. Jag lever hellre för stunden.

Att avstå från saker eller träna maniskt för att leva ett längre liv och må bra som gammal är ett helt sjukt tankesätt. Såklart att man ska träna och bry sig om sin hälsa, om man vill det. Men gör det för att må bra nu i så fall. Tycker du om att röka och tycker att det fyller upp de stundtals sorgliga liv vi lever, så rök för helvete! Tre pack om dagen! Skilj dig från din fru och säg upp dig från jobbet och dra till ukraina och börja langa fentanyl.

Att folk dessutom blir religiösa och slutar ifrågasätta tillvaron och det runt omkring är kanske ett helt annat ämne som jag inte ska gå in på nu.

Nu blev det långt och osammanhängande igen. Jag minns knappt vad det stod i ditt inlägg. Äh. Det jag tänkte skriva från början var bara att jag satt uppe halva natten och skissade på min kommande "Ta det lugnt"-tatuering...

Anonym sa...

Jag insåg nu att det jag skrivit hade väldigt lite eller inget med ditt inlägg att göra.

Jag ber om ursäkt och inser att jag får skriva ett eget inlägg om saken.

Anonym sa...

Svar: Jag tyckte inte en enda del av Ugglas låt var bra, inte nånstans!

Anonym sa...

Alla som känner mig vet säkert att jag inte har skrivt den långa kommentaren. Jag skulle ALDRIG!!! skriva sådana förvirrade kommentarer. Därmed inte sagt att jag inte kan bli förvirrad någon gång.

Anonym sa...

Haha, oj. jag ber om ursäkt till mamman. När jag skriver mitt namn här på ellinors blogg brukar jag inte vara så noggrann med mitt namn, då hon brukar förstå att det är jag ändå. Jag gör inte personangrepp på mödrar. Det är inte min grej, riktigt. Cuz a nigga like me don't playa hate, I just stay awake. This real hiphop and it wnt stop until we get the crackers of the block!

Ellinor sa...

Haha! Jag bara väntade på att någon skulle reagera på att Marcus kallar sej för "mamma"! Och det var faktiskt min (helt autentiska) mamma i egen hög person som tog hem förstapriset för uppmärksamhet. Grattis!

Marcus: Don't ya go messin' with ma mum, yo!