tisdag 14 april 2009

Högskolan i Skövde

Där studerar jag.

Idag var det kvällsföreläsningi gruppsykologi och imorgon är det engelska som gäller.
Vi ska hålla två korta muntliga föredrag för klassen. På den ena ska vi förklara olika delar, deras namn och funktion, på en apparat/sak vi känner till. Vad skulle jag prata om? Josef kommer nog bli mäkta stolt när han får veta att jag, Ellinor Olsson, ska förklara hur en trä-kanadensare är uppbyggd!
Så idag har jag lärt mej en massa nya ord!

  • spant - ribs
  • bord - strips
  • bordläggning - outside planking
  • duk - skin
  • reling - gunwales (eller rails)

Förhoppningsvis samma ord som Josef har lärt sej när han har varit i Usa. Får kolla av det på fredag..

Påväg till dagens (öhum, kvällens) föreläsning såg jag lite klotter. Men det var fint klotter. Någon hade piffat upp gångvägsmarkeringen på marken. Tog kort på den redan förra veckan och den var kvar idag med. Bild kommer imorgon. Har den på Tobbes dator, som har gjort en utflyckt till Mariestad.

Får bjuda på den här istället. Läste dagens industri på stationen i Skövde ( har man tråkigt!) och i en artikel skrev de om att Tony Blair tjänade multum på att hålla tal (och en massa annat) nu när han inte var premiärminister längre. Bill Clinton tjänade mycket mindre. Och Bush?

3 kommentarer:

Josef K sa...

bra tjejen. ribs ar ratt. planking ar ratt. relingen kallas rails, men dukanen kallar vi mest bara canvas. Men skin ar ocksa ratt, men det kommer mer fran kajaken. adrian byggde ju tex en skin on frame kajak forra aret, men det kommer fran att man anvande salskin pa gronlandskajakerna. pa wodd and canvas canoe har man bara anvant canvas sa darfor sager vi canvas. alla kanotmakare hatar bush och ar overlyckliga over obama

Ellinor sa...

Jaha, okej, då vet jag varför det heter skin. Men jag sa canvas, för det kändes bättre, eftersom det ligger närmare ordet duk.

Ellinor sa...

Och just det, jag fick mycket beröm för att jag lade upp det hela väldigt bra med "main parts" först och sedan gick jag in på detaljer och deras funktion. Bra är jag!