torsdag 19 augusti 2010

Fördomar om kristna?

När jag läser tidningen brukar jag kolla två saker: namnen på de nyfödda barnen och om föräldrarna har samma efternamn. Det är alltid kul att se vilka trender som finns när det gäller barnnamn och även intressant att se om föräldrarna är gifta eller inte. Förr i tiden var det självklart att man skulle gifta sej innan man skaffade barn, idag är det inte lika självklart.

Jag lägger ingen värdering i att samhället har förändrats, lyckan i en familj ligger ju ändå i relationerna, inte i efternamnet. Vem är jag att döma om barnet kommer växa upp i kärlek eller inte? Så jag dömer inte, utan konstaterar mest att detta skulle nog inte gått för sej på farmor och farfars tid.

Det roliga är att folk tror att jag dömer, bara för att jag är kristen. En föredetta klasskamrat till mej blev skitsur när vi pratade om en lärare och jag sa "Jaha, så hon har barn? Oäktingar alltså, för jag har inte sett någon ring på hennes finger." (med oootroligt mycket ironi i rösten..). Min klasskamrat tyckte att sådant säger bara trångsynta kristna. Något jag inte håller med om. Alla svenskar driver väl med gamla samhällsstrukturer?

Jaja, för att återgå till punkt ett, namnen på barnen, kan vi ju konstatera att även om jag inte vet hur mycket kärlek barnen får, så kan jag ändå bedöma hur innovativa föräldrarna är i namngivningsprocessen. Eller vad sägs om:

"Han ska heta Axel. Hemma väntar Alicia, Agnes och Alma"
"Han ska heta Albin. Hemma väntar Albina, Altina, Aurora och Leo" (Leo måste vara ett halvsyskon.. Eller, vänta, är jag fördomsfull och kristen nu?)

Eller varför inte ta alla modenamn på en gång?
"Hon ska heta Lova. Hemma väntar Tuva och Alva"

Alla namn hämtade ur Mariestadstidningen i mitten av april 2009. Har bara inte kommit för mej att skriva något förrän nu. Är nog den kristna, trögtänkta, konservativa genen som har hindrat mitt författarskap.

Just det, är det bara jag som är sugen på en babydvärgflodhäst?

2 kommentarer:

Josef K sa...

Nu har jag last ikapp hela din blogg for sommaren. Det var roligt och jag langtar tills mandag mest av allt. Du ar den basta

Anonym sa...

Hallå, hallå, sonen min!
Roligt att höra ifrån dig! Chansen är väl störst att få tag i dig den här vägen, för Ellinors blogg har du väl koll på, om du kan, förstår jag. Skönt att höra att det är bra med dig! Och roligt att ni kommer hit på måndag kväll! Som du då redan läst här, om du även läser kommentarerna, så har vi grillen redo! Och även bilen, för vidare transport till Linköping helgen efter. Alla här hälsar.
Moder/svärmor Anna