måndag 18 maj 2009

EU-valet

Har ni hört ett citat som går ut på att "tiden är helt rättvis, alla människor har 24 timmar på ett dygn". -Bullshit.
Vi har lika mycket tid, men resurserna, som faktiskt hjälper oss att ta till vara på tiden på olika sätt, är väldigt orättvist fördelade.

Låt mej ge er ett exempel:
Om jag ska ta mej till Stockholm åker jag tåg. Det tar 3,5 timme och de 400 kronorna det kostar mej har jag, som student, jobbat (alltså: pluggat) 10 timmar för att få ihop.
Bill Gates tjänar mellan 250-300 USdollar/sekund. När han har jobbat sina 10 timmar har han fått ihop ca 72 miljoner svenska kronor. För dem kan han hinna en bra bit längre, med ett ganska schysstare färdmedel, än vad jag gör på 210 min i ett skramlande InterCity-tåg.
Så, hur tusan kan man säga att tiden är rättvis?
(Nu menar jag självklart inte att jag ska bli jämförd med Bill Gates och att det vore orättvist att han tjänar mer än vad jag gör. Det jag menar är att tiden är inte rättvis, för det finns mer faktorer att räkna in än bara tiden. Vi har helt enkelt olika förutsättningar.)

Men, en sak här i världen är rättivs. Oavsett hur klyschigt det är så är det sant: "En människa, en röst."

Idag fick jag mitt röstkort till EU-valet. Jag tänker rösta, för det är viktigt.
Jag är trött på alla ursäkter från folk som inte tror att EU påverkar dem och från folk som inte vill ha något med EU att göra.

Valdeltagandet kommer bli rekordlågt. Varje röst kommer betyda mer än någonsin. Och om du är en EU-motståndare, ja då är det ännu viktigare att just du röstar. För då kan du rösta på en politiker som kan ta upp det som du verkligen vill att EU ska jobba med egentligen.

Jag är bortrest helgen för valet och kommer kanske inte komma hem i tid för att rösta den 7:e juni. För att vara på den säkra sidan tänker jag förtidsrösta. Det finns lösningar för alla.
Anna: Du vet väl om att man kan rösta från utlandet?

Jag hoppas att alla som läser min blogg tänker rösta.
Och att ni någon gång kommer tjäna mer än Bill Gates, så tiden blir oändligt mycket längre.

3 kommentarer:

Lajnus sa...

Hej hopp! Vi slutar nu på onsdag, om jag inte missminner mig, det är rätt skönt. Hur går det för dig?

Kramkramkram

Anna sa...

Japp, en viss ivrig miljöpartist vid namn Ytterbrink har upplyst mig om detta(och samtidigt antytt vilket parti som är tusen ggr bättre än de andra). Men tack för att du tänkte på mig:):) Får ta och undersöka det närmare, för du har så rätt; rösta måste man ju!

Ellinor sa...

Lajnus: Gött att sluta så tidigt. Josef och bror min slutar på fredag om en vecka, den 5/6 och jag har min sista tenta 3/6. Det kommer nog gå finfint.

Anna: Ja, han är väldigt subtil den där Ytterbrinkaren!