torsdag 28 maj 2009

Tenta-tisdag

I tisdags hade jag min sista engelska-tenta. Jag brukar göra väldigt bra ifrån mej på prov. Och ofta tror jag att det har berott på att jag känt mej lugn och säker inför proven, inte för att jag har pluggat ihjäl mej. Tisdagen den 26:e maj 2009 var det dags för första tentan på ett år för mej.

Lite nervöst, men jag trodde på min förmåga. Jag satt där och försökte lugna de andra i gruppen. "Vi har ju fått en exempel-tenta, vi vet ju ungefär vad som kommer." Och vad händer då? Jo, student X öppnar munnen: "Vi hade en liknande tenta med samma lärare i den andra engelskakursen jag går och 50% körde på tentan. Och den här tentan är ännu svårare!" Toppen!
Jag har alltid trott, som jag skrev i början av inlägget, att tron på sej själv är lika viktig som hur mycket man har pluggat. Och där sitter puckot och säger att vi kommer få IG på tentan! 5 minuter innan provet!
Min teori har tydligen också blivit bevisad. Denna nyhet såg jag när jag kom hem och kollade på svt.se:

"Självförtroende är lika viktigt som intelligens när det gäller att få bra resultat på prov."
"Psykologer har länge vetat att det inte bara är intelligensen som är viktig för att man ska få bra resultat i skolan och på prov. En tro på sig själv och den egna förmågan är minst lika viktig."

6 kommentarer:

Jenny sa...

Haha, jag älskar att en av "etiketterna" på inlägget är "idioter"! Men hur gick det då?

Ellinor sa...

Jenny: Jag tror det gick bra. Tentan bestod av tre delar, 2 uttals-delar (och där vet man inte riktigt hur hon bedömer, men jag fick godkänt på det första uttals-testet vi gjorde i början av terminen) och sedan en grammatik&fonetik-del. Och där är jag nästan 100 på att jag lyckades skrapa ihop tillräckligt många poäng.

Fluff sa...

Jag lyckades ju.
Alltså inga problem för dig ^^

Ellinor sa...

Fluff: Man tackar, man tackar. Smickrare där!

Fredrik O sa...

Smickrare är man väl bara om man inte är ärlig?

Ellinor sa...

Fredrik: Njae, jag ser smicker som något positivt.