lördag 8 mars 2008

Ambitionerna är höga. Eller inte.

Vi hade ju språkhistorieprov i måndags. Provet var inte överdrivet svårt, men det är nog för att jag är tjej. Och nu menar jag inte alls att tjejer är smartare, det är bara det att i just den klass jag går i har tjejerna en något högre (läs: sjukt mycket högre) ambitionsnivå än killarna.

Alla i gruppen är väldigt smarta och duktiga, men killarna tycker mest att året i Innsbruck är en paus från de vanliga studierna, medan vi tjejer säger att vi tycker att året i Innsbruck är en paus från de vanliga studierna, och sedan pluggar på som attan när ingen märker det.. (OK, vi vet alla vilka som pluggar/inte pluggar, men vi tjejer i gruppen är ganska duktiga på att låtsas att vi bara satt och sov på biblioteket, eller att vi "fick så lite gjort" när vi var där i 4 timmar med ett gäng läroböcker)

Alla tjejer fick minst G på provet, och den killen som fick bäst resultat fick en halv poäng över G-gränsen.

Antingen är killarna latare än oss tjejer, eller så är de helt enkelt bara ärligare.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är inte jag den som generaliserar, men efter egen erfarenhet så kan det verka som om killar är ärligare än tjejer, överlag.

Anonym sa...

Jag skulle nog påstå att tjejer i allmänhet prioriterar tråkigare än killar.

Anonym sa...

Tjejer är smartare! utom att välja partner, då de ofta väljer killar. Där är vi killar smartare som oftast väljer tjejer.
Tommy j.

Anonym sa...

Ohja, självklart har jag favoriter! De bästa är de som man minns som sina första... Bland annat en brun björn som heter Mitsubishi. Min dagmamma (jag hade när jag var yttepytteliten) hade två söner i 16- och 19årsåldern -bilfantaster- som tydligen hade mig som favorit. Jag fick en björn av dem som jag döpte till Mitsubishi - det var det första ordet de lärde mig. En treåring som säger Mitsubishi är sällsynt!

Jag tror att killar är ärligare, generellt sett. Min teori.

Ellinor sa...

Jag måste hålla med Marcus här. Tjejerna smyger iofs mer med att de pluggar, men de är ju inte direkt oärliga. Det handlar om hur man prioriterar, och många tjejer kan inte tänka "nej, det här året ska jag ha riktigt kul och inte satsa på högsta betyg i allt!" utan de lägger ner för mycket tid på ett VG som inte ger ett skit, eftersom en arbetsgivare är intressrad ab hur duktig du faktiskt är på språket, inte vad det står på ett papper. I så fall ser nog "bott ett år i Österike" bättre ut än ett "VG".

Tommy: Det beror sej väl på vilket håll man är lagd åt...? :)

Anonym sa...

jag är i alla fall latare, vilket jag tror gäller för alla killar. i sanning; sant.

Anonym sa...

Jag är lat, eller iallafall så prioriterar jag inte alltid rätt....