fredag 7 mars 2008

Ta det lugnt och LYSSNA

Tänk vad mycket tid och pengar vissa företag skulle spara om de bara började ta det lugnt, LYSSNA och göra saker rätt från början, istället för att göra samma procedur 70 gånger innan det blir rätt.

(Bakgrundsifo: Jag ska åka tåg till Sverige med tåg. Biljetten är en InterRail-biljett, och om jag köper den i Österrike åker jag för halva priset i Österrike, men gratis i resten av Europa. Detta hade jag tänkt att utnyttja och åka en massa gratis i Sverige när jag är där. För att detta ska funka måste man ha bott i Österrike i 6 månader.)

Idag köpte jag en biljett (eller snarare 7) på Bahnhof och ett värre pucko än kassakvinnan jag stötte på (Lajnus: läs med betoningen "träffade på" inte med betoningen "försökte få i säng"..) får man leta efter.

E: Jag vill ha en InterRail-biljett som gäller i Europa.
K: Okej, då måste jag se ett person-bevis.
E: (lämnar fram ID-kortet och papper på att jag bor i Österrike) Jag har bott här i ett halvår, så jag vill köpa min biljett här, så jag kan åka gratis i Sverige med den.
K: Är Sverige ens med i det sammarbetet?
E: Ja.

Sedan kollade hon om Sverige var med på en lista. Sedan skrev hon fel ungefär 5-6 gånger när hon skulle skriva i mina uppgifter och vilken biljett jag skulle ha i datorn, så hon fick börja om flera gånger. Hon skrev också ut två felaktiga biljetter som hon fick slänga.
Hon kollade på mitt ID-kort och såg att jag kom ifrån Sverige, men kom ihåg något om Österrike i bakhuvudet och köpte en Inter-Austria-biljett till mej, som jag bara kan åka i Österrike på.

E: Eeeeh.. Jag ska åka från Innsbruck, genom Tyskland, genom Danmark till Sverige.
K: Det kan du inte göra, för detta är en Austria-ticket.
E: Och jag ville ha en InterRail-Europa-ticket..
K: Jaha! Okej.
E: Och jag bor i Österrike, så jag vill ha en österrikisk biljett, så jag kan åka gratis i Sverige.

Så hon gör om proceduren en gång till och jag får en biljett som det står SVERIGE på och inte Österrike..
E: Jag har bott här i 6 månader, och vill åka gratis i Sverige med biljetten.
K: Det kan du inte göra, för den har Sverige som utgångsland.
E: Ja, men jag ville ha Österrike, för jag har bott här i 6 månader.

-Vad trodde hon? Att jag ville visa henne officiella papper på att jag är en invånare i staden Innsbruck, Österrike bara för skojs skull? Det händer säkert varje dag att folk slänger fram handlingar på det viset bara för att de vill dela med sej av sitt liv till en okänd människa som de ska köpa en tågbiljett av.

Det värsta var att hon hade reserverat flera biljetter i mitt namn, och det var när den näst sista biljetten skulle reserveras som jag upptäckte att hon hade skrivit fel land, så hon fick slänga 5 biljetter och göra om alltihop. Hela proceduren tog 45 minuter, den hade kunnat ta högst 15 om hon hade lyssnat på mej från början. Stackarn Rasmus stod bredvid nästan hela tiden och är ett ögonvittne, som inte talar till kassakvinnans fördel.
Dessutom tror jag att hon gjorde ett fel, för jag fick betala 10€ för min plats på natt-tåget, men Josef fick bara betala 30 SEK. Jag ska fråga SJ, för jag tror att jag har betalat lite för mycket. Å andra sidan fick jag för mycket tillbaka i växel -men det vet ju inte SJ!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du måste erkänna att hela proceduren skulle ha varit bra mycket roligare om du faktiskt stötte på henne?

Jobbigt när sån här skit händer dock, det är ju bara ännu ett bevis på att österrikarna har lika mycket IQ som en brödrost.

Josef K sa...

Endel folk. Man undra ju hur de tänker. Men det löste sig i alla fall och det är ju huvudsaken. så att du kan komma hit. och det där med nattågspriset. har du liggplats eller sittplats. för priset beror på det. men men. hon hade det la inte så lätt.

tycker om dig

Anonym sa...

Äsch det är inget emot skåningarna. Idag såg jag en "beträd ej gräset"skylt på en fotbollsplan.