lördag 1 mars 2008

Teamwork

Idag har det stormat i Tyskland och i Österrike.

Josef skulle åka tåg Innsbruck-München kl. 16.37 för att hinna med natt-tåget till Köpenhamn som gick 19.16 från München. Vi kommer till Innsbruck Central och Josefs tåg ska åka från spår 6, vi går dit och kliver på tåget.

5 minuter innan tåget ska åka ropar de ut i högtalarna att tåget är inställt och att tåget Josef sitter på har omvandlats till ett regionaltåg som ska avgå vilken minut som helst. Jag springer till informationsdisken och frågar:
"Min pojkvän ska åka till München och hinna med ett tåg kvart över sju, hinner han om han åker med regionaltåget?"
-Nej.
"Kan han åka med något annat tåg till München?"
-Ja, det från spår 2.
"Hinner han då?"
-Nej.
"Finns det någon annan förbindelse som kan ta honom till Köpenhamn från München?"
-Nej.
"Då måste han stanna i München över natten?"
-Ja.

Då ringer jag Josef och säger att han måste gå ur tåget NU. Josef ringer sin mamma, som ringer SJ och kollar förbindelser, och vi går till informationsdisken igen och kollar förbindelser. Vi kommer fram till 2 alternativ:
1. Åka kl. 18.30 via München-Hamburg till Köpenhamn.
2. Åka med exakt samma förbindelse som han skulle åkt idag, fast nästa dag.

-Ska man åka samma dag och kanske bli strandsatt i München pga stormen, eller hoppas att de har rensat spåren nästa dag och åka då iställlet? Jag ringer mamma, som kollar upp väderprognosen: "Söndag: Bra i Tyskland, storm i Österrike."
Om han åker idag kan han säkert komma ifrån Tyskland imorgon, men om han åker imorgon kanske han inte ens kommer in i Tyskland.

Ok, vi väntar på tåget som ska avgå 18.30. Vi har precis lugnat ner oss och kl. 17.40 sätter oss ner på en bänk. Då ropar en röst ut i högtalarna "Ett direkttåg till München avgår nu från spår 6". Det regionaltåg Josef satt på för ganska exakt en timme sedan har inte avgått, utan har fyllts med folk som vill åka till München, eftersom deras tåg har blivit inställda. Jag tar en titt på klockan "Om tåget bara tar en och en halv timme hinner du kanske med den ursprungliga planen med tåget 19.16" och sedan springer vi. Josef hoppar på tåget och 30 sekunder senare åker det iväg.

Väl i München måste Josef boka en plats på tåget till Hamburg, men det är fullt. En uppgiven Josef ringer mej och beklagar sej över situationen. Jag säger att han ska ta det lugnt och logiskt. Prata med dem i informationen igen, det måste finnas ett sätt. En halvtimme senare ringer han och säger att han kan byta i Nürnberg och komma i tid till tåget i Hamburg som ska ta honom till Köpenhamn. Bra jobbat älskling.

Puh.

Det var bra att vi var där tillsammans och kunde lösa det, och att vi har våra mammor därhemma att ringa till. Klart att det är skitjobbigt när saker inte går som planerat, men jag burkar kunna ta det lugnt..

Jag klarar av stressade situationer bra. Fixa problem under press är min grej. Hitta lösningar är det jag gör. Men jag hatar att inte få tid till att säga hejdå.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att ni lyckades lösa det. I sådanna situationer krävs det ju verkligen att man är lugnt och tänker!

Anonym sa...

Jag förstår vad du menar. Även fast man stått och kramats i en halvtimma på perongen känns det ändå jobbigt när man ska hoppa på tåget. Känns så avsnoppat. Hur man än försöker så tar avskedet slut på 3 sekunder.

Avsnoppat. Hemskt ord.

"Josef har varit här i två veckor". Jag beklagar.

Nånstans mellan porr och knark, tror jag att jag har hittat min kant.

Anonym sa...

gud vad jobbigt. sj (öbb, die bahn, öresundståg osv) måste samtliga var ganska korkade... en framtida affärsidé borde vara att starta en resebyrå som bara löser tåg-åkar-problem / bokar biljetter och dylikt. Tyvärr skulle detta företag antagligen behöva samordnas med ett mentalsjukhus, reserverat för personalen... det är ej lätt att åka tåg i dagens samhälle.

Josef K sa...

det är fint älskling för jag har skrivt om detta på min blogg också. så nu har vi tv inlägg som berättar samma sak fast ur lite olika perspektiv. det är bra för källkritiken. du får ta och läsa hos mig. AA

Ellinor sa...

Rasmus: Japp, vad skulle Josef göra utan mej?!

Markus: Lär dej läsa, han var här "hela veckan" och det är lika med en vecka, inte två.

Niclas: En riktigt fet poäng är vad du har där!

Josef: Been there, done that, och hos mej råder ingen källkritik för jag härskar över min blogg. Moahaha!
Men.. å andra sidan skulle det vara lite pinsamt om det stod olika saker i våra bloggar. Men det är ju ändå ingen som läser dem!

Josef K sa...

nä kanske inte i det syftet i alla fall.