torsdag 6 mars 2008

Peppar, peppar..

Tusan! Det var storm i Sverige när Josef skulle åka hit, så han fick åka med ett annat tåg från en annan ort, och när hans skulle åka hem stormade det här och i Tyskland, så han fick åka helt annorlunda. Josef sa något i still med: "Nu när allt har hänt mej kommer det ju inte att uppstå några problem när du åker till Sverige."

Jag tycker att jag har koll, kollar in SVT's nyheter nästan varje dag, men idag sa Bengt: "Ja, och nästa vecka kommer de strejka på tågen i Tyskland, det är ju lokförarförbundet som strejkar och de kontrollerar väl en sisådär 80 % av tåglinjerna i Tyskland." VA?! Det hade jag ingen aning om, och SVT har inte skrivit något om det heller. Jag fick kolla in Spiegel Online.

Nej, nej, nej, nej! Strejken kommer att börja på måndag kl.00.00. Den längsta strejken i Tysklands historia var på 48 timmar (och den var i höstas -måste de strejka nu igen?!), så allt kan vara över till onsdagen. Det hoppas jag verkligen.

Fan, fan, fan, fan! Och jag som var glad idag... fram tills nu. Usch, usch, usch.. Och ja, jag gillar repetition när jag är sur! Helvete, helvete, helvete.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får hoppas på en snabb lösning av konflikten (eller hur vad det meningen från Gula häftet 1 löd?). Måste även vara lite besserwisser så här på eftermiddagen och kommentera att Lokförarförbundet inte kontrollerar 80% av tåglinjerna utan 80% av personerna som kör tågen. :P

Ellinor sa...

Jo, jag vet det, men det var inte det Bengan sa..

Anonym sa...

men alltså. den här konflikten har varat i typ över ett år. när jag var i köln strejkade de, eller hotade om strejk, var och varannan dag... dessutom är det mestadels godstågen som påverkas. så jag tror inte de tär någon större fara, men man vet ju aldrig... det räcker ju liksom med att en enda lokförare, som skulle köra just det tåget, strejkar. men som sagt, när vi åkte tåg i köln och det var strejk blev vi bara 45 minuter försenade, så det ordnade sig..