måndag 30 mars 2009

STOCKHOLM

Jag hittade USB-sladden!

Okej, såhär var resan:

Fredag 27/3
Jag åkte till Skövde och spenderade några timmar där innan jag åkte X2000 till Stockholm. I Skövde hittade jag den perfekta presenten till Josef:

(Josef äter inte kyckling. Alls.)

och hade ett intressant samtal med en man från Bangladesh.

I Stockholm väntade jag på Josef, hans tåg var försenat. Sedan gick vi (snarare hukade vi oss igenom blåsten och snön..) till vandrarhemmet i Gamla Stan där vi skulle bo. Det var mycket mysigt och fräscht!
Kvällen avslutades med mycket god mat på en restaurang i närheten.

Lördag 28/3
Detta skulle bli shopping-dagen, men det blev istället: dela-ut-friluftsbroschyrer-och-gå-tills-du-stupar-dagen. Vi gick nämligen till en massa friluftsbutiker och delade ut broschyrer om diverse friluftskurser som Josef ska hålla i.

Josef: Kan vi gå tilll Get Out innan vi börjar shoppa?
Ellinor: Vi kan gå dit. Men är det långt?
Josef: Långt och långt..
Ellinor:
Okej, men är det mer än en kilometer?

Josef: Jag vet inte.. Det är väl en bit.
Ellinor: "En bit"? Två kilometer?
Josef: Det är inte så långt. Du går bara här först och sedan här, och så dit och sen ligger det där!

Första stoppet var Get Out-butiken, 3 km fågelvägen från vårt vandrarhem i Gamla Stan. Vi kom dit 10.15, vilket var en rimlig tid om man ska hinna shoppa något på dagen också.
300 meter innan butiken säger Josef "Tänk om de öppnar klockan 11..." och jag blir lite sur och säger "Men det gör de inte! Så kan du ju inte säga när vi är framme!" Vi kommer fram och det står: Öppettider: lördag 11-15.
"Vi har alltså gått i 45 minuter och butiken öppnar klockan 11???! Nu ska vi alltså vänta 45 minuter på att komma in?!" Jag var så arg på Josef, som alltid bara kör på känsla och aldrig kollar upp saker och ting. Men jag hade tur. Dörren öppnades och en snäll friluftstjej kikade ut och sa "Jag hörde din arga stämma. Ni kan komma in om ni vill, jag är ju ändå här."

På vägen hem gick vi till några andra friluftsbutiker.
Sedan såg vi Sofia Karlsson live på Bengans, som Josef ville, och till slut åt vi lunch. Så, klockan 13.30 kunde shoppingdagen börja, och då var jag helt slut!
Men, vad gör man inte för kärleken..?
Men, jag hittade en fin t-shirt och en tröja jag gillade! Lördagen innehöll även god mat och biobesök, samt en promenad i gamla stan. Min kamera är ju inte gjord för att ta snygga bilder i mörkret (och jag vet ju inte hur man trixar med inställningarna..) men detta är i alla fall bilden jag fick ihop:

Vad vi gjorde på söndagen berättar jag imorgon!

Inga kommentarer: