tisdag 15 januari 2008

Fesch

Jag är medlem på StudiVZ.net, en community där man kan vara medlem om man studerar någonstans på denna jord, men det är mest folk från de tyskspråkiga länderna som letar sej dit. Min första profilbild (där jag är svampplockare) tyckte Miriam i mitt lag var hur cool som helst, men sedan bytte jag till en bild från togapartyt innan studenten nån gång. När vi diskuterade bilderna i bussen såg Heike ett kort på Josef (alla bilderna finns på min mobil, och är tagna med mobil allihop, därav den dåliga bildkvalitén) och sa, spontant: "Ah! Fesch!" Vilket betyder "snygg" eller "het". Japp, Fesch är vad han är.

Svampplockning i Halnas skogar (hösten 06)


Toga i Falköping (nästan sommar 07)


En Fesch pojke på Smögen (sommaren 06)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa har ju varit medlemmar på StudiVZ enda sen i somras efer värvning från en tysk vän. Det du!

Anonym sa...

Ha! Lurad igen. Fesch betyder ungefär lukta fisk alt. fiskdoft. Om du inte tror mig, fråga vetenskapen.

Ellinor sa...

Nej, Marcus, där har du fel.

"Joseph Fesch, född 3 januari 1763 i Ajaccio, död 13 maj 1839 i Rom, var en fransk kardinal, Napoleons morbror.
Fesch utsågs 1803 till kardinalpräst av Santa Maria della Vittoria. Han flydde 1815 från Frankrike till Rom tillsammans med sin halvsyster Letizia Ramolino, Napoleons mor. Fesch var en framstående konstsamlare och ägde över 17 000 konstverk." wikipedia.org

Min pojkvän luktar _inte_ fisk, utan han är en kardinal från 1800-talet som är galen i konst.

Anonym sa...

Jag tycker om bilden från Togapartyt, det väcker ganska många minnen.

P.S, Alla fiskar luktar inte illa, så det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt. Tror jag. Hellre en fisk än en död kardinal, iallafall.

Anonym sa...

Ja, det är kul med onödigt vetande! :)

Härligt med så somriga bilder... det håller hoppet ute om att det snart blir varmt igen. :) Och toga. Snart är det dags. kramarom.

Josef K sa...

nä jga luktar rök
så möjligtvis röktfisk.
om jag dessutom har på mig juldeon jag fick av krippe så luckar jag även nejlika.

så ä re

Ellinor sa...

Det är nu jag slänger in mitt trumfkort och säger:
det är visst bättre med en död kardinal än fisklukt, eftersom den döda kardinalen råkar vara Napoleons morbor.. Sug på den ni!

Anonym sa...

Enda gången man ska skryta om Napoleon är när man har en flaska hemma. Mmmmm, VSOP...