söndag 13 januari 2008

Mitt lag (extended version)

som jag iochförsej inte känner är mitt lag, men, det är laget jag spelar med. Vi förlorade igen, knappt med 3-1, efter att motståndarna gjort mål i tom bur i slutminuten. Vi är så mycket bättre, men tyvärr är inte vår coach det. Men, nu lämnar vi det, och snackar lite om mitt lag istället.

Dryckesvanorna är liiiite annorlunda här. Efter varje match tar vi en öl, ett glas vin eller champagne. Igår innan matchen gick vi ut och tog en öl och satt på en rökig krog, en "superbra" uppladdning inför en match! Dessutom bjuder Heike alla på snapps efter varje måltid. "Schnapps, jemand?!"

Och så röker ca 40% av laget. Detta förekommer inte i någon annan sport, men eftersom alla i mitt lag snarare spelar ishockey för att komma långt bort från sportens värld, så är det egentligen helt logiskt. Något som inte är logiskt däremot är en av varningstexterna på cigarett-paketen. Det står ungefär så här:

Den som slutar att röka löper mindre risk för hjärt-, kärl- och lungsjukdomar.

Jahapp. I så fall är det absolut bästa sättet att undvika hjärt-, kärl- och lungsjukdomar att först börja röka och sen att sluta, för då löper man ju mindre risk att drabbas. Hur korkat formulerat är inte den texten??? Självklart menar den, lite subtilt sådär: "jämfört med dem som inte slutar att röka", och det finns inte så mycket plats att klämma ihop allt det där på ett litet paket. Men ändå, det är ju korkat som stryk. Vad skulle Caroline Vöörmann* sagt om det egentligen? (Åh, Vöörmann, annars dör man.)

Just det. Jag har redan skrivit det i en kommentar på förra inlägget, men jag måste skriva det här också, för jag har kommit på några till tankar angående Linus (eller tatuerarens, beroende på hur man ser det) "tjejer-som-är-missnöjda-med-sitt-utseeende-kompenserar-med-annat-teori":

Klart att man vill kompensera, men jag tror inte att man gör det med en stark personlighet. Däremot tror jag att många gömmer sej bakom humor. Och intelligensen föds man med, men man kan säkert skaffa bra betyg ändå, och det tror jag en del med lite sämre självförtroende utnyttjar (fast där krävs det ändå lite intelligens, men inte rå-mycket). Det, eller det som du sa: en specialegenskap, något som jag kan, och som jag är (någorlunda) ensam om.
Och der där med sex: Litar man inte på sitt utseende, vågar man inte skryta med sex, hur gudomligt det än är..

(PS, min käre bror påpekade att man faktiskt kan öva upp sin intelligens. Ja, man kan öva upp logiskt tänkande osv, men jag tror bara man gör bättre ifrån sej på test osv, men att det inte märks utåt att man är intelligent, och då blir det ingen kompensation.)

Och när vi ändå är inne på intelligens, så måste jag slänga med något som en kompis till min bror skrev på min brors dörr (med spritpenna):
"Jag är så inteligent att ingen förstår sej på mej"
Lobo: Men, Jimmy, "intelligent" stavas ju med två L.
Jimmy: Va, gör det?! Åh, fan.
Sedan stoppade han inte ett extra L, men det såg ju förj*vligt ut. Och det gjorde det bara ännu mer misslyckat, och roligt.
Han var för övrigt vegetarian, men en gång beställde han en "stor kebabpizza". "Men Jimmy, du är ju vegetarian!" "Ja vet, men ja e hungrig!"
En annan gång hade han en djup filosofisk diskussion, som handlade om att han i princip var en militant vegan. "Men Jimmy, du har ju läderkängor och läderjacka på dej.." "Öh, jaaaa.. Men, jackan är ju snygg, och kängorna fick ja av min bror. Om jag inte skulle använda dom skulle han bli lessen jueh!" , "Men, kebabpizzan då?", "Meh, ja va ju hungrig!"
Han var verkligen så "intelligent" att ingen förstod sej på honom..
.
.
.
*En petig lärare (men skön) från gymnasiet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är roligt att du stavade fel på "intelligens"

Och faktiskt KAN man öva upp sin intelligens, något enormt dessutom. Lita på mig, jag läser om nervbanors uppbyggnad i hjärnan. Men bara för att man kan träna upp sin intelligens behöver man inte kunna använda den.

Ellinor sa...

Fredrik: Haha, är lite trött efter bussresan. Ja, "ingetlligens" har jag ingen aning om vad det är, men nu är det borta i alla fall :D

Jo, IQ kan man öva upp, men om man inte kan använda den så märks det ju inte att man har hög IQ, och då kan man ju inte kompensera något med den.

Kramar på dej

Anonym sa...

haha mmm
visst var den grymt bra ^^
Sann eller inte spelar ingen roll den är bara bra :-p

Anonym sa...

Jag tror att jag och din bror antingen kommer jättebra överens eller inte alls. Det finns inget mellanting.

Jag tror att vi är inne på Sudden-Death-delen i vår diskussion. Den som har bäst åsikt borde lägga in dödsstöten snart. Inte sant, Mamma?

Ellinor sa...

Lajnus: Och när man är nära att vinna i en diskussion (som iofs inte gäller i ditt fall), har jag lärt mej att man faktistk ska _undvika_ personliga påhopp. Inte sant, Skägget?

Anonym sa...

Det finns ingen vinnare i sådana här diskussioner. Bara förlorare.