måndag 7 januari 2008

Snart är jag 20

(och nej, detta inlägg kommer inte att handla om att jag längtar efter att handla på Systemet..)

Så sant som det är skrivet, snart är jag 20. Men, det är över en månad kvar, nästan två faktiskt. Ändå tar alla här i Innsbruck mej för att vara 23-24 sådär. Varför vet jag inte. De jämnåriga i hockeylaget blev helt häpna när jag frågade om läkarkontrollen (som är obligatorisk för alla under 20), och frågade ungefär 5 gånger om jag verkligen bara var 19.

Bussbolaget IVB tycker inte heller att jag ser ut som under 20. En busschaufför blev nästan förbannad när jag ville betala barn-pris. "Du måste ju vara minst 23!" Jag fick ta fram mitt ID-kort för att bevisa att jag inte ljög.
Och när jag åkte till flygplatsen innan jul sa jag extra tydligt att jag ville betala barnpris, eftersom jag bara var 19. Priset blev 1,70€ och jag tänkte inte mer på det. På hemvägen (i Rasmus sällskap) visade det sej att en barnbiljett mellan flygplatsen och Höttinger Au (gatan studenthemmet ligger på) egentligen bara kostar 1,10€.

Jag vet fortfarande inte om detta är något positivt eller negativt, jag återkommer om några år, då österrikarna kanske tror att jag är 30..

-----------------------------------------------------------------------------
Det finns många sätt att bli lurad här i Innsbruck, så jag har några tips (alla handlar naturligtvis inte om att bli lurad, men det är bra att ha koll):
  1. Om du är under 20 och ska åka buss - visa ditt ID-kort, så åker du säkert till barnpris.
  2. Om du inte vill betala extra på banken - välj inte Bank Austria Creditanstalt, utlands- och utbytesstudenter räknas inte som vanliga studenter, och måste därför betala en viss summa varje kvartal för att vara kunder.
  3. Om du ska klippa dej - välja bara klippning och inte föning, som kostar mer än själva klippningen. Är du missnöjd sedan när håret har torkat är det bara att gå tillbaka till frisören med argumentet att det inte ser ut som ni bestämde. Då kommer kommer de att klippa om håret.
  4. Gå bara till läkare som har alle Kassen (kostar mindre, ibland inget alls) och ha ditt europeiska försäkringskort med dej.
  5. Behöver du dyr medicin? Även om den är receptfri, kan du gå till en läkare som skriver ut ett recept till dej. Medicin på recept betalar man aldrig mer än 3,30€ för här i Österrike, oavsett hur mycket den kostar egentligen.
  6. Vill du få tag på en cykel? -Gå till cykelauktionen som hålls i början-mitten av oktober varje år (Fråga efter den på informationscentret i Rathaus Galerie). Där får du en gammal cykel för 30-50€, på en second hand-affär kostar de ungefär det dubbla, och en ny cykel här i Innsbruck vågar en student inte ens tänka på (Dels för att de är alldeles för dyra och dels för att cyklarna blir stulna stup i kvarten -ni kan fråga Rasmus om den saken bl.a.).
    På tal om cyklar:
  7. Köp ett bra lås, innan du har köpt din cykel (annars kan man dra med en kompis som vaktar cykeln när man är inne i affären).
  8. Cykla alltid med belysning i mörkret (vit lampa fram, röd lampa bak) - annars blir det dyrt om die Polizei dyker upp..
  9. Även om det är bekvämt att ha cykeln precis utanför dörren - ställ in den i garaget om du inte ska använda den relativt snart.
  10. Fäll alltid ut stödet på din cykel när du ställer den någonstans. Österrikarna är experter på att välta cyklar. Ett ord: domino-effekten.

That's all for now, men om jag kommer på något mer skriver jag det direkt. Just det:

10. Betala inte med ditt svenska kort om du handlar i affärer (mataffärer går väl an), för då kan du inte få pengarna tillbaka om du lämnar tillbaka varan. Istället får du en tillgodo-check, som man kanske aldrig kan göra av med.

11. Och köp för Guds skulle en bra karta, så du hittar dit du ska i staden. Att hitta är A och O.

Sedan kan jag även berätta att den första dagen på Uni är avklarad, den var seg och långsam, som vanligt. Aaaah! På tal om skolan: Tips nummer 12: Köp skolmaterialet här i Innsbruck (om du läser tysk litteratur) -det är ganska mycket billigare.
Om man är sugen på att spara in mer pengar kan jag tipsa om Sko Larsson i Skövde (från Commerce-huset, på väg mot bion, tror jag om jag minns rätt, men hur svårt är det att googla egentligen? Men jag överlåter jobbet åt er) som har mycket samma skor som Din Sko, fast ännu billigare.

Nu var det verkligen allt. So long.

10 kommentarer:

Anonym sa...

När du skriver sådana här "Mamma-inlägg" så förstår jag att idioterna misstar dig för 30.

Anonym sa...

Nej, nej, Linus. Där misstar du dej. När jag skriver inlägg som innehåller tips är jag inte ett dugg mammig, utan jag tänker som en student. Mammor oroar sej, studenter försöker vid varje tillfälle att spara pengar. That's the big difference (among many others..)

Anonym sa...

Anledningen till att dom tror att du är 130 år är för att man i vissa delar av shväjts och österike föds 2,10 långa och sedan krymper med tiden. Enligt mina beräkningar så är du ungefär i 26 års åldern, med deras mått mätt. De vanligaste dödsorsakerna är att man antingen blir ihjältrampad eller att man helt enkelt krymper till ingenting. Jadu. enochförticentimeter kvar att leva. Skulle kunna vara en titel på en sjukt bra actionrulle.

Anonym sa...

NEJ! Hundraförticentimeter kvar att leva!

Ellinor sa...

Marcus: Ahaa... Det förklarar varför många tror att du är 8 år gammal.

Anonym sa...

Det stämmer inte det minsta, ty jag håller mig undan naziländerna. Även om jag har det i blodet.

Anonym sa...

hihi..jag kom också på att jag skrivit en del ,så därför bestämde jag mig att inte skriva nåt (iaf. inte ofantligt långa inlägg) på ett tag så folk hinner läsa ikapp :P Nu ska jag läsa din..

kramar (fattar äntligen hur jobbigt det är för dig att bo så långt från Josef, jag lider med dig) '12

Anonym sa...

1-0 till Marcus där, Mamma.

Ellinor sa...

Förresten: Marcus vinner inga poäng, för han skrev att österrikarna tror att jag är 130. En felplacerad etta, och högklassigt Marcus-svammel blir.. inte lika högklassigt.

Sedan kan jag gå med på att det där om kartan var lite mammigt, men där går gränsen -jag har ju min stolthet.

Anonym sa...

Ha! Varför skulle ettan vara malplacerad? Jag är mycket väl medveten om var jag sätter mina ettor. Där jag kommer ifrån räknar vi ut ålder genom att räkna antalet ord personen i fråga säger per minut och delar med 5, därav din ålder på 130.

Nej, det där var inte sant. Men ettan var fortfarande väl medveten om sin existens.