lördag 1 december 2007

Den typiska köks-scenen

På min våning finns det en del lite speciella typer. Vi har den förvirrade sydtysken Berndt som aldrig har koll, men låtsas som om han alltid har det. Han tar varje tillfälle till social kontakt i akt, och så fort han får någon som helst respons börjar han dra en helkonstig historia som han har varit med om, och skryta med sina erfarenheter. Berndt ljuger tyvärr väldigt ofta. Och hur vet jag det? Jo, för han säger alltid: "Ohne Scheiß" (ungefär: Inget skitsnack, det är helt sant) och om en person säger det varje gång man för ett samtal (i detta fallet är det bara Berndt som pratar, så vi får väl säga man lyssnar eller snarare man försöker fly därifrån...) kan man lita på att han/hon ljuger.

Sedan finns det den överdrivet sociala vegetarianen Lina som alltid snor mat till höger och vänster. Hon tar den inte direkt ur kylskåpet, hon har mer finess än så. Gärningsmannen (kvinnan?) brukar inleda tjuveriet med en, tillsynes helt oskyldig, fråga (ofta full av entusiasm) som oundvikligt leder till mindre mat för offrets del.
"Men, oj, vad lagar du för spännande?!"
"Så du gör potatis i ugn igen?"
"Jag lagade samma grej förra veckan, men ditt luktar mycket godare, vad har du i egentligen?"
"Du tycker alltså att det blir bättre om man har lite chili i?"
"Va?! Är det paprika i woken? Vad intressant, jag har aldrig hört talas om något liknande!"

När dessa två sorters människor (den ena hungrar efter socialt sällskap, och den andra utnyttjar sina sociala förmågor till max) möts, blir det en win-win-situation. (+ att vi som är i närheten får oss ett gott skratt, eftersom allting blir precis som man har förutspått)

Idag utspelade sej den klassiska scenen:
(Det luktar konstigt i köket, Lina kommer in)
L: "Vad är det som luktar?"
(Hon kollar i ugnen)
L: "Det är ju Berndts mat, jag måste säga till honom!"
(Lina rusar ut ur köket, och kommer tillbaka med Berndt, de tar ut maten ur ugnen)
L: "Berndt, det kanske vore bättre om du värmde din mat direkt på en plåt i ugnen, istället för att värma den i en kastrull med plasthandtag som smälter i värmen.."
B: (försöker att låta övertygande) "Men hemma i Tyskland funkar det varje gång, ohne Scheiß! Jag kommer ihåg en gång, då.."
L: (enstusiastiskt) "Kan man verkligen äta de där rostade kastanjerna nu?!"
(och innan hon egentligen hunnit avsluta frågan har hon redan hunnit skala en kastanj, stoppa den i munnen och äta upp den)
Ja, och sedan stod de där; Berndt babblade (och kunde därför inte äta så mycket), och Lina mosade i sej så mycket föda hon bara kunde.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det verkar som att du har ganska underhållande korridårskamrater ändå :P
kramar

Anonym sa...

Väldigt smart sätt att dryga ut studentkassan i alla fall.
På tal om det, vet du vem som tog din mat?

Och på tal om annat:
Mamma är full och förnekar det totalt, som vanligt. "Jag drack knappt någonting. Bara lite vin... och lite Whisky, men det vara bara en gnutta. Och en sån där, vad het det (sluddrar) martini. Dry Martini!
Jag: "Precis som James Bond då?"
Pappa: "Skakad men inte rörd."'
Mamma: "Dry Martini, precis som vad heter han? Bond! James Bond!"
Det var en upplevelse att se henne ta sig uppför trappen. "Vad skrattar du åt? Skrattar du åt katten? Elller skrattar du åt mig? Eller katten? Eller är det katten?"
Det var också roande att se henne läsa posten. "Sven Olsson, räkning!"

Och på tal om post så kommer vi till min verkliga poäng.
Du har fått en räkning på 613 kronor från Ventelo i fast abonemangsavgift... Weird huh?

Ellinor sa...

ROFL! (Förlåt, men jag har precis lärt mej vad den där internet-förkortningen betyder, så jag var tvungen att slänga in den..)

Men, det där med räkningen var inte lika kul. Förhoppningsvis är det bara en stor mess-up, för jag sa ju upp abbonemanget redan i maj.

Kramar

Anonym sa...

Jag var inte alls full.
Pappa, jag och gänget på min arbetsplats med respektive var på teater i Örebro.
Jag drack en Dry Martini samt 3 glas vin på hela kvällen. Samtidigt åt vi mycket mat. Vi hade jättekul.
Jag ska skriva till Ventelo om din faktura. De påstår att du har ingått ett avtal med dem för fast telefoni över 12 månader. Då du inte har ringt sista halvåret ska du betala en uppsägningsavgift på 613:- inkl.moms. Kul eller???
kramar mamma

Jenny sa...

Hm, det är alltså tvåan man ska gå till för att få gratis mat... intressant!