onsdag 5 december 2007

Lösningen på läkarnas oläsliga handstil

Varje gång man är hos en doktor skriver han samtidigt som man berättar om sitt problem. Man förklarar hur länge man har haft problemet, hur det uppstod, och när det återkommer. Doktorn nickar "Mmm.." skriver på sitt anteckningsblock, tittar upp ibland, ställer någon fråga, ger ett jakande läte ifrån sej, och skriver lite till.

Men, även fast man sitter 2 meter ifrån honom kan man aldrig se vad han skriver. Jo, se kan man ju, men läsa, det är en annan femma. En teori jag hade först var att det bara finns en enda läkare i hela världen, och han har en jätteslarvig handstil, och det är han som skriver i alla journaler. Fast.. det låter ju lite långsökt. (Men det skulle iochförsej förklara en hel del om alla journaler var oläslig. Själv är jag allergisk mot både penicillin och sulfa, men varje gång jag ska få ett recept utskrivet skriver de ut penicillin eller sulfa -om man inte extra berättat att man är allerigsk. En gång frågade min mamma: Vad har ni egentligen journalerna till?! Ja, det kanske är så att de inte kan läsa dem helt enkelt.)

Min andra teori är att läkarna helt enkelt har otroligt tråkigt på jobbet, och gör helt andra saker på arbetstiden än de borde. Detta är inte ovanligt, för inte så länge sedan dök det upp en undersökning att alla kontorsnissar runt om i Sverige använder datorn på jobbet för privata syften i en oroväckande hög utsträckning. Så kan inte doktorerna göra, för då radar patienterna upp sej i kö (ja, det är ju inget ovanligt. Låt mej säga så här: i en mycket längre kö än vanligt.). Det enda sättet att göra privata ärenden på jobbet är att göra dem samtidigt som man hjälper patienten. Därav kråk-handstilen.

E: "Jo, det började för en sisådär 4 veckor sedan.."
L: "Mmm..." (skriver: Inköpslista 4 tomater, ett paket smör..)
E: "Antagligen hade jag inte värmt upp ordentligt, och sträckte mej kanske.."
L: (nickar, skriver: värmeljus, kanske lite tändstickor..)
E: "Och det kommer tillbaka varje gång jag tränar."
L: (tittar upp) "Jaha, vad tränar du för något?"
E: "Ishockey"
L: "Mmm.." (tittar ner i sina papper, skriver: just det: ischoklad, en ny termos..)

Så kan det vara. Eller så skriver de skit om patienten "Inte konstigt att den tjockisen skadade sej under en ishockeyträning, undrar om hon ens når ner till skridskorna för att knyta dem.." eller skvaller om de andra på sjukhuset "Ingrid på ortopedin sa till Bertil att Jonas hade sagt att Linn kanske hade sett Per och Eva byta telefonnummer".
Det är ju inte heller helt otroligt, med tanke på att läkare måste ha så mycket i huvudet (och en massa på latin!), de vardagliga sakerna kanske trillar ut hur lätt som helst om de inte skriver upp dem?

Ja, teorierna är många, men idag fick de sitt slut. Jag fick nämligen lappen han hade skrivit på, när jag skulle gå därifrån. "Okej, vila tills smärtan försvinner och smörj in ljumksen med den här salvan 2ggr/dag. Här, så du kan se vad vi har pratat om." Och det var inget konstigt på den inte, tusan!

7 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA. Du får mig alltid att skratta, det är bra! kramar'12 (du får gärna tänka lite extra på mig imorn, slutprovet i MatteD är inte o leka med...)

Anonym sa...

Haha. :) Tack Ellie, jag behövde le idag.

Nej, det är verkligen inte lätt med doktorer. En annan yrkesgrupp som skriver som kråkor är journalister, tro mig. Jag är en av dem. Det är bara personen själv som kan läsa, det kanske ligger något sekretessartat bakom det? Kanske är det samma sak med läkare, bara de själva ska kunna läsa?

Anonym sa...

Tycker också att det är märkligt det där med journaler. När jag var inlagt på sjukhus för några år sedan fick jag varje dag när jag träffade en ny sjuksköterska/läkare/whatever berätta heeela historien från början, istället för att de läste i journalen. "Det är ju bättre att höra det direkt från dig!" Funderade på att spela in mig på band.

Anonym sa...

jaa bra fråga...
det verkar vara en dold kamera...
det måste vara en dold kamera.. tror inte man hanterar ett barn på det sättet om man vet att man filmas...

Anonym sa...

Jag har typ bara bra upplevelser av sjukhus. Förutom den gången jag bröt armen och fick vänta på akuten i sex timmar innan de gjorde något.
Men annars tycker jag faktiskt både om sjukhus och läkare.

*suck* Jag borde plugga för jag har tenta imorgon, jag har gjort så gott jag kan, men tar emot något oerhört. Kan läsa samma sida tre gånger utan att ha fått in något... Jag borde nog byta linje.

Ellinor sa...

Julgrisen: I know the story..

Tack alla för er fina respons! Nu när jag har er uppmärksamhet vill jag också påpeka att mina teorier kanske stämmer ändå, för jag kunde inte ens utläsa hälften av det som stod på pappret, fast å andra sidan: varför skriva ett papper med skit, och sedan ge bort det..?

Jaja, men Sara (en av mina klasskamrater vars mamma dagligen hanterar journaler skrivna av läkare) bekräftade att de skriver upp mycket småskit, och irrelevanta, personliga saker..

Kramar*12, framförallt till bror min: håll ut! Vi ses om 13 dagar

Jenny sa...

Jag, som uppfödd i läkarfamilj, måste tyvärr dementera idén om att det är inköpslistor de köper, för inte fan händer det att mina föräldrar lyckas köpa ens hälften av vad som är tanken. Däremot skulle jag kunna tänka mig att tex min far passar på att utnyttja tiden till att skrva en lista på vad han ska göra nästa dag, och då menar jag inte typ "åka och handla" utan snarare "klä på mig, äta frukost, lämna grytlapparna i köket, ta med mig plånboken och passerkortet till jobbet, ta på mig skorna..." osv, för jag måste säga att något mer tankspritt än min far finns inte, och ändå är det relativt sällan han panikringer mig och ber mig åka till sjukhuset och lämna av hans mat/jacka/bilnycklar.