måndag 17 december 2007

Mysteriet med matens försvinnande

För några dagar sedan lovade jag en utförligare historia om "mysteriet med matens försvinnande", så här kommer den:

Förrförra helgen lagade jag storkok. Vegetariskt blev det, och ruskigt gott dessutom. De gamla vanliga kom och gick i köket (konstige Berndt, klåfingriga Lina, och några till). På helgerna är det alltid samma få människor som stannar kvar.
När jag var färdig hade jag tänkt att frysa in maten, men jag hade inget att lägga maten i. Det var lördag kväll, och jag ställde maten i kylskåpet. På söndagarna är allt stängt, men på måndag morgonen köpte jag fryspåsar, och skulle frysa in maten i portioner.
-Då var maten borta. Min skål stod där, och det var 1/2 portion kvar. Jag hade lagat minst 4 stora portioner.

Självklart misstänkte jag Lina först. Jag vet vilka som smyger omkring här på helgerna, och det är henne jag litar minst på. Dessutom har jag haft färdiglagad mat i kylskåpet förut, som inte har försvunnit, men då var det med kött i. Lina är nämligen vegetarian.
Jag frågade först Linas kompis, och sedan Lina , om de hade sett något. Lina försvarade sej lite för mycket, jag ställde ju bara en fråga. Sedan försökte hon vara jättehjälpsam och förklara att om man inte fryser in maten direkt, så snor folk den. Till slut fick hon även det att låta som om det hela var mitt fel.

Nästa dag gick jag in i köket. Då hade Linas kompis (A) och dennas pojkvän (P) en liten diskussion:
P: Det fattar du väl att du måste säga.
A: Men, jag vet inte hur jag ska säga det.
P: Skit i om hon blir arg.
A: Men.. Jag vet inte..
P: Du måste ju säga till henne "Lina, du får ta och köpa ditt eget bröd, du kan ju inte sno mitt hela tiden!".

Nu är det bevisat. Lina är den som tar all mat. Vem skulle det annars vara? Medicinstudenten i andra korridoren, som är så rädd för människor att han inte går in i köket om någon är där...? I don't think so.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahhaa, orka mat-tjuvar i Innsbruck. Hahhahahaha.

Förresten! Jag tycker det är dags att du "råkar" nämna för dina snygga tjejkompisar att du faktiskt har en skitsnygg, snäll och skäggig kompis hemma i Sverige, av en händelse, bara. Tycker inte du det? ;)

Anonym sa...

Linus börjar bli desperat. Den kärlek han får av mig verkar vara otillräcklig för denna man med den skeva värdsbilden. Han har inte förstått att viking-modet inte längre är så stort i de tysktalande länderna.

Nu glömde jag av vad jag egentligen hade tänkt kommentera, men det var förmodligen något med att du undermedvetet bildade ordet PAPA för att du saknar hans händer på din kropp varje natt innan du somnar. Nej, det var det nog inte.

Anonym sa...

Gör som i Kalle Anka, laga något som göra att tungan blir blå eller svart ett bra tag efter. Då får hon svårt att prata sig ur

Ellinor sa...

Linus: Det finns inga snygga österrikare, och svenskarna här är inget för dej. Nöjer du dej inte med kärleken Marcus ger dej? ;)

Marcus: Bara du kan dra så hemska skämt, och få mej att skratta!

Fredrik: Funderade starkt på att avrätta tjuven Erik XIV-style, dvs med arsenik. Men... jag är för snäll för det.