söndag 2 december 2007

Första advent

Jag och Emma hade pratat lite löst om att gå till kyrkan den första adventssöndagen, men jag skulle ju spela match, så det stannade bara på kanske-stadiet. Men, sedan blev det ingen match för mej idag, eftersom jag måste vila min ljumske.

Vi gick på familjemässan kl.10 och det var ganska likt en vanlig gudstjänst, samma saker dök upp; de hade förbön, kollekt, nattvard, herrens frid, trosbekännelsen (vi tror på en helig katolsk kyrka) och fader vår, samt en liten barnkör. Eftersom det var en familjemässa var språket väldigt enkelt, så jag och Emma förstod 99% av det som sades. (det var lite roligt att prästen försökte prata högtyska, men misslyckades. Hans "tirolska" ch och k-ljud lyste igenom väldigt väl, framförallt när han skulle säga nachdenklichkeit) Sedan uppfattade vi det som Bengan jämt tjajar om: "Lasst uns beten" och alla konjunktiv-former i Fader vår.

Det var mycket interna grejer. Hela församlingen sa en massa saker, och alla var med på noterna, utom jag och Emma, och så var det en massa knäböjande och korstecken hit och dit. Men, vi hängde med hyfsat, och eftersom det var en familjemässa var det inte särskilt strikt. Vem orkar notera de två vilsna svenskarna, när det finns gråtande barn överallt?
Efteråt såldes det hemmabakade keks (småkakor) utanför kyrkan.

Tre ord Ellinor lade märke till:
Gnade=nåd
widmen=ägna

gießen=gjuta (vergießen=utgjuta)

TÄVLING - favoritårstid
Jag vet, jag är seg, men här kommer resultaten:
1. Sommar (58%)
2. Höst (23%)
3. Vår (11%)
Jumboplats: Vinter, med bara en enda röst.

Men, snart är det jul och nyår, och det är bra med vintern! (och ishockey förstås!)

Inga kommentarer: