fredag 8 februari 2008

Svart på vitt

Det som vi svenskar har pratat om hela tiden här i Österrike har äntligen blivit bevisat: Österrikarna röker i mycket större utsträckning än svenskarna. Svt har en nyhet på sin hemsida som visar att WHO har kommit fram till att 16,2 % av den svenska befolkningen över 15 år röker, vilket är minst i Europa.

Österrike hamnar på en tredje plats, efter Grekland och Ryssland, här röker 40,7 %. Ouch, det kommer svida när jag kör upp dessa fakta i ansiktet på mina österrikiska vänner, som lever i förnekelse.
För ett par år sedan var det tillåtet att röka i alla almänna utrymmen på studenthemmet, men den dåvarande svensk-gruppen satte stopp för det, thank God.

Hoppas att det kommer göras en undersökning på i vilket land de kopplar sina hundar minst också, då skulle vi svenskar få ännu mer underlag för vår "kontroversiella" kritik.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker om hundar, men jag tycker verkligen det är mycket märkligt att man kan ha dem lösa inne på universitetet, Spar, IKEA, m.m. Sedan kan jag tillägga att jag
förmodligen inte hade stått ut på Rössl om det inte varit rökförbud i korridorerna och köket. Fast visserligen har jag ju levt en hel termin med Arne S.