lördag 19 april 2008

Det är vad lagen och profeterna säger

Förra torsdagen hittade jag en nyckelknippa på bron. Jag tog den och lämnade in det till hittegodsavdelningen här i staden. De frågade inte efter mitt nummer, vilket jag tyckte var lite konstigt. Om jag hade tappat bort alla min nycklar och fått tillbaka dem skulle jag vilja ha ett nummer att ringa till och en person i ändra änden av luren att tacka. Men jaja. Jag är glad över att ha gjort det rätta.

Det blev lite prat i klassen om vad man gör i en sådan situation (alltså, en hitta-nycklar-situation) och alla var inte överens om att de skulle lämna in dem. Det verkade inte spela särskilt stor roll.

Sedan tappade Julia bort sina nycklar på måndagen och då spelade det tydligen en väldigt stor roll om någon vänlig själ hade lämnat in dem eller inte. Och nej. Julia var inte en av dem med dubbelmoral och jag ville ju också verkligen att hon skulle få tillbaka dem. Det jag försöker få fram är att man ska försöka tänka "Vad skulle jag vilja att en annan person skulle göra för mej i detta läge?" Gyllene regeln, helt enkelt. Det funkar. Vi måste bara hjälpas åt.

Jag följde den förra torsdagen och gjorde förhoppningsvis någon väldigt glad och lättad. Någon annan följde den i måndags och gjorde en Julia väldigt glad och lättad.

Matt 7:12, en av få "gyllene regler" som handlar om att göra gott, och inte om att undvika att göra ont.

5 kommentarer:

Anonym sa...

det är väldigt sant. ovanligt sant. regler handlar nästan alltid om saker som man måste, eller inte måste, göra för att undvika onda konsekvenser. jag tror inte jag kan en enda regel som handlar om att göra något bra bara med grund att göra just något gott. Det finns inte så många moraliska regler. de flesta är bara moralistiska, och det är skillnad. :) din rmskompis vore nog helgonförklarad.. jag däremot behöver alla gyllene regler som finns om jag ska klara mig... :P

Anonym sa...

fast jag är ju tyvärr en av dem med dubbelmoral, insåg jag ju!

Josef K sa...

så är det

Anonym sa...

Jag tycker dubbelmoralen i det här inlägget är ganska underhållande.

Ellinor sa...

Julia: Ok, där ser man. Det är ju bra att du vågar erkänna det i alla fall!

Marcus: Hmmm... jag hittar ingen dubbelmoral. Men, det beror sej väl på hur man läser det.