lördag 12 april 2008

Mordmysterier

Ofta har jag funderat över hur det skulle vara om man förde en dagbok. Jag skriver dagbok, men den är snarare en varannanvecka-bok. Ibland uppgraderas den till dagbok, men det brukar inte hålla i sej länge. Jag har den för att skriva av mej alla tankar. Men, det konstiga är att när man har som mest behov av att skriva av sej, alltså när det händer som mest, orkar eller hinner man inte skriva. Den blir alltså inte särskilt representativ..

Det bästa sättet att skriva dagbok på måste vara som en.. observatör, som alltid följer samma mönser. Objektivt. Varje dag skulle man föra in vad man har gjort, var man har varit, vad man har sett. Tänk vad häftigt om man skulle göra det hela sitt liv. Bara kunna gå tillbaks till vilket datum som helst, och se vad man har gjort.

Dessutom har jag tänkt: Tänk om någon skulle behöva den informationen? I t.ex. en polisutredning. Jag kommer knappt ihåg vad jag gjorde för 2 veckor sedan, men med en "riktig dagbok" skulle jag kunna ta reda på en del, och kanske komma ihåg saker jag inte skulle kommit ihåg annars.

Jag kom att tänka på detta tema idag igen, för jag läste om massmördaren (eller..?) Thomas Quick på nätet. Han har alltså erkänt mord, blivit delgiven misstanke, fått läsa polisrapporterna och se bevisningen innan rättegången, och sedan bekännt och beskrivit saker "som allmänheten inte bör känna till" -för han fick ju tillgång till allt material innan rättegången!

Blev förvånad när jag läste det. Självklart är jag inte något insatt i ett enda fall, men tänk om han har ljugit, i åtminstone något av fallen -bara för uppmärksamhetens skull. Vilken skam mot rättvisan!

Det är säkert ingen som kommer ihåg var han var på ett exakt datum för 10, 20 eller 30 år sedan. Han kan ju hitta på vadsomhelst om han får tillgång till allt bevismaterial. Tänk om någon hade skrivit i sin bok "Jag var hemma idag. Tog en promenad. Såg Thomas Quick på väg till Konsum." -och helt plötsligt var han tydligen hemma i Falun, och inte i Sundsvall och dödade en 11-årig pojke..

Kanske verkar jag konstig som går omkring och funderar på sånt här, men jag har funderat på mordmysterier ända sedan jag läste den första boken ur Stieg Larsson's Milleniumtrilogi (som jag för övrigt inte tyckte var bra, jag måste verkligen skriva ett spoiler-inlägg om den någon gång).

Hur skulle jag lägga upp en mordhistoria i min egen bok? Ja, kanske skulle offrets tvillingsyskon (nej, Fredrik, jag har inga konstiga komplex, don't worry) som hade varit "bortrest" till slut fällas för mordet, genom att polisen hittat byfånens (som självklart bor ute i skogen) utförliga dagbok "08.03, åt frukost -08.32, borstade tänderna -08.37, såg Elsa Johansson (tvillingen) gå förbi utanför".

Blev allt konstigt nu? Eller blev bara jag konstig i era ögon? Det spelar ingen roll, jag gillar mina ögon bäst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skriv upp i en kalender allt du planerar att göra, även lägg till saker som har hänt så kan du gå tillbaka och kolla på så sätt. Även ifall de bara står en händelse beskrivet med ett fåtal ord gör de att man kommer ihåg mycket mer än vad man tror att man gjorde!
Hittade en av mina gamla kalendenrar idag och slog upp den 13 april 2002. Då spelade jag slutspel om tredjepris. Vi vann och medaljen hänger här på väggen. Kommer fortfarande ihåg de men hade inte tänkt på de ifall jag inte hade skrivit ner de då och tittat på det idag.

Anonym sa...

Grejen är ju att han är lastbilschaufför, och hans resor finns dokumenterade. Alltså vet man var han var för 20 år sedan. You fail.