fredag 11 april 2008

Molotov-cocktail

Har alltid undrat varför det heter så. Igår fick jag svaret. Varje torsdag har vi Landes- und Kulturkunde, och det går ut på att samma lärare står och pratar 2 timmar inför klassen om Österrikes historia från mitten av 1800-talet och framåt -ibland ser vi på film- och det kommer inte att komma någon tenta på det vi har "lärt" oss. Ganska soft.

Det är alltså 2 timmar fullspäckade med fakta som kastas emot en med ljusets hastighet. Jag brukar ignorera det mesta (vem har inte redan hört om den österrikisk-ungerska monarkin, WWI och WWII?), men lägga märke till de roliga detaljerna. Under andra världskriget hette Sovjets utrikesminister Molotov. Detta noterade Ellinor, och googlade sedan: det var i Sovjets krig mot Finland som de "uppfanns" och finnarna började kalla dem Molotov-cocktails.

Sedan sa hon också att tyskarnas pansarvagnar drog 900L Diesel/Färdtimma! Det lät ju lite smått otroligt.. Har hittat en sida där det står 4L Diesel/Kilometer, jag vet inte hur fort en pansarvagn rörde sej under WWII, men det kanske motvsarar 100L Diesel/Färdtimma, och det verkar ju mer troligt. Men ändå: inte konstigt att tyskarna hade brist på bränsle...

2 kommentarer:

Anonym sa...

är jag dålig på matte eller betyder det att de åkte 22,5 mil per timme? i så fall ver det en racer-stridsvagn. de jag har åkt i gick bara i 80-90 km/h... inte 225... eller är jag efterbliven, som vanligt? om man tänker 4 l per km blir det 40 l per mil. 900 liter per timma/40 liter per mil= 22,5 mil per 900 liter (dvs en timma). någon har fel... det borde vara fru falsch, det hör man ju på namnet. en kubik i timmen är så at säga jobbigt att transportera. de har ju inte så stor tank och tankbilar är jobbiga att ta med sig. man undeviker nämligen det efterom de ofta fastnar i marken, till exempel när vissa personer (inga namn nämda) ska ha befälet över ett helt kompani och tycker att det är en bra idé att parkera alla fordon på en stor gräsmatta. när sedan kompaniet ska åka därifrån får frågan "vad är det som gasar och gasar men inte kommer någonstans" en ny innebörd... men det är bara nått jag har hört alltså.

gick det bra med hockeyutrustningen?

Ellinor sa...

Nej, precis. Sabines påstående är nog heeeeelt fel. Därför chansade ju jag på 100 Liter/färdtimma, vilket då skulle betyda att de åkta ca 2,5 mil/timme. Det låter ju mer logiskt. Terräng, andra världskriget...

Jag kanske flummade lite, så det inte framgick, men jag köper inte 900L/färdtimma.

Hockeyutrustningen? ..Jag får ta och skriva ett litet inlägg om den senare... Man kan säga att de har bevisat sin idioti, ännu en gång.