torsdag 29 maj 2008

Bär kvinnan skulden?

Detta har legat och gnagt hos mej en tid nu. I slutet av april läste jag en nyhet på Svt.se som oroade mej. I en undersökning som Amnesty International hade gjort i Sverige tyckte en femtedel av de tillfrågade att en kvinna har ansvar själv om hon blir våldtagen om hon har utmanande klädsel.

"En av fem svenskar tycker att en kvinna får skylla sig själv om hon blir våldtagen. Det är ett av resultaten från en undersökning som Amnesty international gjort."

Ursäkta mej, men såg ni alla utmanande kläder i t.ex. Eurovision Song Contest? Det är kvinnoidealet idag, vi ska ju mer eller mindre se ut som strippor, framförallt när det är fest. Och om vi sedan blir våldtagna, då är det vårt fel?! Hela nyheten kan man hitta här.

Även fast jag inte tycker om tjejtidningar som Frida och Veckorevyn och tycker att de snarare främjar det skeva idealet och den negativa synen på kvinnor har faktiskt Veckorevyn gjort en bra grej nu. Skriv under Veckorevyns upprop som vill ta bort skulden från kvinnan. Jag har skrivit på.

Veckorevyn kräver att:
  • Alla våldtäktsanmälningar ska, där det faktiskt är möjligt, undergå en ordentlig polisutredning.
  • Faktorer hos kvinnan, såsom påverkan av alkohol, klädval, beteende eller tid från våldtäkt till anmälan, gör henne inte mindre värd att få en ordentlig polisutredning.

Namninsamlingen och en undersökning om sexuellt våld, som Veckorevyn kommer att göra, kommer sedan att skickas till justitieminister Beatrice Ask och Sveriges alla länspolismästare.

Om ni ursäktar mej, så ska jag nu gå ut och ta en drink med Julia och Emma. Först ska jag bara ta på mej det mest utmanande jag kan hitta i min garderob..

Inga kommentarer: