onsdag 14 maj 2008

Come with me, come with me to Italy

Kom hem från tre underbara dagar i Italien igår. Nu har vi lärt oss:
  • Glöm inte jackan på bussen
  • Spill inte rödvin på restaurangen
  • Lämna inte rumsnyckeln i rummet

och framförallt:

  • FÖTTERNA SVÄLLER NÄR DET ÄR VARMT!

Jag gjorde två av 4 ovanstående missar. Vi kan ju ha en tävling bland kommentarerna där ni får gissa vad jag utsatte mej själv (och andra) för under semestern.

Men, det var ruskigt trevligt trots alla små incidenter. I cannot stress this enough: Sällskapet är det viktigaste! Det spelar ingen roll vad man gör, eller ens vart man åker, på semestern. Det viktigaste är ett avbrott i vardagen och gott sällskap. Jag hade turen att få njuta av båda.

När jag får lite tid över kommer jag att sammanställa en lista på dialektala ord/uttryck/uttal osv. som min kära Märsta-vän Emma har klagat på. Rubriken kommer att vara "Saker som gör Ellinor konstig". Emma valde den med omsorg.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Roligt att du nämner det, emma har lite svårt med det här med dialekter... idag har hon förstått kanske 80% av det jag har sagt (på svenska). Jag behövde tom. översättare när jag skulle uttalla "kurs". emma trodde jag sa nåt mystiskt tyskt ord... :)

Anonym sa...

Hej Ellie
jag gissar att du hade fel skor på dig och dina fötter inte fick plats längre p.g.a. värmen samt att du lämnade rumsnyckeln i rummet.

Kul att du tyckte om minisemestern.
Pappa och jag fick en inbjudan idag till bröllop. Gissa vem som ska gifta sig till midsommar!!

puss och kram

Anonym sa...

haha, det blir nog ett långt inlägg! ;)

fast jag har tänkt väldigt länge på en sak; vi har ju pratat om dialekter med peter och jag har kommit fram till att med rätt attityd (dvs min samt din) måste vår dialekt vara den coolaste. man kan tycka att det är uppseendeväckande, men det är helt enkelt så. dock blir den också förfärlig utan attityd...
kräm, som sagt.

Ellinor sa...

Kajsa: Emma är ju oslagbar! Nej, hon skulle nog behöva en kurs i det svenska språket inklusive dialekter...

Mamma: Haha, kul att se vad du gissar på, men jag kommer inte avslöja de rätta svaren än på bloggen!
Och VEM ska gifta sej????? Jag spricker av nyfikenhet..!
Puss och kram!

Ellinor sa...

Niclas (eller ska jag kalla dej anonym...?): Skräll att du och jag skriver en kommentar samtidigt! Men här kommer ett svar till dej också: Med olika attityder kan västgötskan vara:
1. bonnig
2. ruskigt ful (se alt. 1)
3. väldigt framåt och positiv.
Jag hamnar under kategori 3, med en skön blandning av 2. Du kvalar tyvärr inte in på västgötska-listan (bara på attityd-delen). Men, vi får se hur det är efter en sommar på turistbyrån i Karlsborg ;) KRÄM

Anonym sa...

Oh no, come with me to Helsinki!
Where the streets are wide, and so am I, wide open for love! Any love, from anyone!

Markus VS Peter 165 - 1
(Poängen får han för att han gör en duett med Markus).

Med rätt sällskap kan till och med studier vara kul. Själv har jag ingen erfarenhet av det, för min klass var sämst i världen. Nä, nu skojade jag till det lite.

Jag var i värmland en snabbis igår. Värmländska är bäst.

Anonym sa...

Italien är ju faktiskt hetare än Helsingfors trots allt.

Anonym sa...

Ja, om man ser till väderleksrapporten.

Väskötska ftw!

Och hur kommer det sig att jag inte vet vilka som ska gifta sig när jag antagligen var i huset när inbjuden anlände...?

(föresten: är det bara jag som ser något riktigt komiskt i att gift och gift betyder två så olika saker?)