lördag 24 maj 2008

Subjektivitet

Visst är det jobbigt när man läser något som kan tolkas på olika sätt? Det finns t.ex. en nyhet från svt.se som har legat och gnagt i mitt huvud en tid nu. Den säger att det ofta finns mer panering (dvs fett) än fiskkött i fiskpinnar. Sedan går den vidare och pekar ut det magraste och fetaste alternativet bland fiskpinnarna, för att avsluta med att rabbla upp en massa märken och säga att konsumenterna som köper de märkena "får mest fiskkött för pengarna". Hmmm.. alltså inte "mest fiskkött jämfört med panering" utan "mest för pengarna". Det är ju alltså inget som helst bevis på att dessa märken har mest fiskkött, de skulle lika gärna kunna vara feta som stryk, men eftersom de är så billiga får man ändå "mest fiskkött för pengarna".

Nyheter ska formuleras på ett tydligt sätt. Och detsamma gäller frågeformulär. I veckan fick vi fylla i frågeformulär (Fragebögen på tyska... -Linus, i samma nivå som Fagerström?) där vi fick betygssätta undervisningen och skolan. Sedan kom en fråga "Uteblir föreläsningarna för ofta". -Vad tusan är det för tolkningsbar fråga??? Om jag vill att lektionerna ska utebli, men de inte uteblir, klart som tusan att jag tycker att de inte uteblir för ofta... Om jag lärde mej något i samhällskunskap B så var det att göra undersökningar med korrekt ställda frågor. Det är ju nämligen som man säger: som man frågar får man svar.

7 kommentarer:

Rasmus sa...

hahaha, ligger du vaken hela nätterna på grund av det där med fiskpinnarna??? :D

Anonym sa...

FAGERSTROM! GET OUT HERE! I KNOW YOU'RE IN THERE! GET OUT HERE, FAGERSTROM!

Anonym sa...

Jag vet! Hon kan inte ha fått mycket sålt... :) Haha.

Hur är det med dig? :) När kommer du hem?

Anonym sa...

Wow! 8,5h! Jag skulle också vilja vandra i berg... :) Härligt!

Jodå, rocka på kommer vi allt göra. :) Den 20e har jag varit på skaga nära en vecka då. Jisses, det är verkligen inte lång tid kvar. Okej, vad får jag absolut inte glömma att ta med mig i sommar? :)

Anonym sa...

Väckarklocka, okidoki. Jag ska göra en snabb inventering i eftermiddag, se vad jag har, se vad jag inte har. Jag tror att läget är under kontroll...

Nu ska jag psykologiplugga järnet i några timmar. Tungt.

Anonym sa...

Nej, det är inte jag, och jag vet faktiskt inte vem som är det heller! Spännande... :)

Anonym sa...

Känner igen problemet. När jag läser de svenska tidningarna tror jag ibland at tjag ska få krupp. Felformuleringar och felsyftningar överallt! Värst är nog metro. De är nog illiterata hela bunten!

Problemet är dock att deras skrivfel är av sådan art att andra oftast inte lägger märke till dem. Och därav avvisar all min bitande kritik. Fast det är i och för sig inte så illa, för oftast säger de "Men gör det bättre själv då!" Och då kan jag ju skrytsamt svara "Det har jag redan gjort"