söndag 4 november 2007

Godnatt, godnatt...

..sov gott, sov gott
imorgon ska vi vakna till en - härlig ny dag
godnatt, godnatt
sov gott, sov gott,
och vet att Gud har lovat vaka - över oss

Ikväll blev det mycket nostalgi när 8 av svenskarna gick på grekisk restaurang och bl.a. pratade om barnprogram. Kommer ni ihåg?

Mannen som målade på filen
Ebba och Didrik
Fem fyror är fler än fyra elefanter
Anders Lundin och kompisen som sjöng sånger
Tippen
Dårfinkar och dönickar
Björnes Magasin (självklart med riktiga Björne!)
Lillstrumpa och Syster Yster

...Tyvärr kan jag inte erinra mej om precis alla program som dök upp i våra huvuden under kvällen, men mysigt var det! Jag kom in så i stämningen att jag sjöng den lilla godnattsången (se ovan) sedan när vi kom hem och skulle gå till våra rum. "Ellinor, hon är konstig, hon" kunde jag se i de andra svenskarnas ansiktsuttryck. Ja, då är jag väl det, och det trivs jag så bra med!

Min fråga till er kära läsare är: Vilket är det absolut bästa barnprogramet genom tiderna?!

6 kommentarer:

Jenny sa...

Konstig ja, men det är precis så vi vill ha dig.

Jag röstar på Dårfinkar & Dönickar som bästa program för lite äldre, men när jag var liten så var det Disneyklubben, och senare Disneydags som var det absolut bästa som fanns. Bäst där var antingen Räddningspatrullen eller Darkwing Duck.

Ellinor sa...

Jag kunde nästan sätta 1000 spänn på att du skulle svara först! :P

Darkwing Duck, det var tider det..

Jag själv måste nog säga:
När det gäller signaturmelodi har jag tre favoriter:
Bumbibjörnarna
Trasdockorna
Räddningspatrullen

Sailor Moon kommer jag också ihåg med mycket glädje, men bästa barnprogram... Ojojoj, väldigt svårt.. Det får nog bli:
-Nalle Puh-avsnitten! De var roliga, spännande, hade bra musik OCH var estetiskt tilltalande.

Ellinor sa...

Jag glömde Ducktales på signaturmelodi!

Anonym sa...

Fem myror är fler an fyra elefanter, tycker jag var det bästa barnprogram jag har sett i svensk TV. Det håller än idag.

För övrigt tyckte jag om "John Blund" eller "Sandmänchen" som det hette på tyska när jag var liten och tittade på barnprogram i Schweiz.

Anonym sa...

doktor snuggles o trasdockorna! haha!

Anonym sa...

Jag skulle lätt säga fem myror är fler än fyra elefanter...

men minns du dom där läskiga programmen också som "Simpor och Grodfötter" eller "Ika i Rutan" O så fanns det ju som där om barn som skulle göra saker, fast dom kom alltid bort på bussen eller i mataffären, o jag var alltid lika förtvivlad...
aja, det är bra att vara lite galen, fortsätt med det!

kram