lördag 3 november 2007

På gång igen -och sugen på att rädda världen!!!

Så, nu har jag njutit av 100 sidor Harry Potter på tyska, och pratat ut med Andreas. Han är bara så otroligt vettig, förstående, rolig, genomtänkt: ja, allt. Jag har redan tipsat om honom i ett tidgare inlägg, och jag står fast vid att Andreas är årets kap 2008 -så åk hit till Innsbruck och ta honom redan nu!

När jag är på topp snurrar tankarna omkring okontrollerat i mitt huvud. (Typiskt att man är uppe i varv när man ska gå och lägga sej..) Den senaste timmen har min huvudbry handlat om de där knepiga växthusgaserna.
Någonstans fanns det en röst som sa till mej "Bov nummer 1: köttproduktionen, Bov nummer 2: flyget" Jag googlade helt enkelt, och hittade sidan klimatfakta.com:

Honoured jury, I hereby present to you:

Exhibit A:
"Världens köttproduktion generar mer utsläpp av växthusgaser än världens transporter."


Exhibit B:
"En enda Thailandresa med flyg utgör en tredjedel av en typisk svensks årliga koldioxidutsläpp. Är du en flitig flygresenär kan du göra en stor skillnad genom att ändra dina resvanor."

Sedan måste jag påpeka att jag inte kollat upp mina källor 100%igt, och att jag inte har kollat med fler källor. Resultaten är lite chockerande, men inte alls otroliga. Mitt sista bevis i målet människan vs moder jord kommer nog röra upp mer tankar:

Exhibit C:
"/.../grönsaker som orsakar de värsta utsläppen:

  • /.../Odlat i växthus: de flesta salladsblad, holländska och svenska tomater, holländska paprikor, svenska gurkor."

Dessutom stod det också att man skulle lägga märke till "att de lokalt odlade morötterna orsakar 1800 gånger mindre utsläpp än den lokalt, men i växthus, odlade salladen!" och från tabellen kunde man även utläsa att den lokalt, växthusodlade, salladen genererar 35 gånger så mycket utsläpp som bananer från Centralamerika.
-Sedan vet man ju iochförsej inte hur arbetsförhållandena är på bananplantagen i Centralamerika, och hur det är med giftbesprutning. Denna undersökning tar ju bara utsläppen av växthusgaser i hänsyn.

Men det tål verkligen att tänkas på... -Man tror att allt blir bättre om man börjar cykla till jobbet. Nej, ät vegetariskt en gång i veckan; köp inte bara lokala grönsaker och fruker -utan tänkt på hur de har blivit odlade; och sist, men inte minst: Åk tåg och inte flyg!

Jag vet, jag kommer flyga hem över jul, och flyga tillbaka. Jag äter mycket sallad, och jag är inte vegetarian. Jag jobbar på det.
Har faktiskt bara köpt köttprodukter 6 gånger under min vistelse i Innsbruck. Det blir ju faktiskt mindre än 1 gång/vecka om man räknar på det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vet du Ellinor, du ska inte lite på de där siffrorna till 100%. Alla växter binder upp koldioxid under sin tillväxttid också, så bara för att en viss växttyp "släpper ut" si och så mycket koldioxid, betyder det inte att den faktiskt ökar den globala koldioxid mägnden med så mycket.

Bra att veta :)
/L

Ellinor sa...

Mmm. Jag vet inte riktigt hur jag ska se på siffrorna, men jag har kollat runt mycket på sidan, och den har många bra vetenskapliga källor.

Men, som sagt, den "artikeln" tar bara utsläppen av CO2 i hänsyn och INGET annat.

Fast jag ska i alla fall börja äta mer vegetariskt. :)

Anonym sa...

Kära syster tror du verkligen att jag kommer börja äta mer grönsaker??? Jag som är en köttoman av största klass. Fast det är ju bra att du börjar äta mer grönsaker så jag får mer kött till julen :P

Ellinor sa...

Tobbe: Trodde du ja!

Nej, på julafton kommer jag äta skinka!!! :P