tisdag 6 november 2007

Stresstålig..?

Ok, snart bara 2 dagar kvar till avrättningen, a.k.a. Bengts grammatikprov.
Ellinor: "Hur många rätt behöver man egentligen?"
Ellen: "Ja, 65% är ju standard för att få G."
Ellinor: "Gött, jag som bara vill klara det - 65% är ju a peace of cake!"

Vad händer sedan, kära läsare? Jo, ett mail från "Bengan" trillar ner i inkorgen:
"100% rätt på alla paradigmen gäller för godkänt"
I say:" WHAT?!"

Idag skrev jag och Emma ner alla paradigmen, samt adjektivets svaga och starka böjning + orden som styr adjektivets svaga böjning. Mer kan han inte begära. Kanske lite Junge-gruppen, eller lite prepositioner, men det ska jag nog klara hyfsat.

Nu har jag också insett vad jag ska akta mej för:
  • att glömma ordet "worden" i långa passivumsatser
  • att skriva har när det ska vara hade
  • de lömska, svaga adjektivändelserna i plural
  • att böja allt i tredje person singular (det låter bra i mitt huvud, men är inte rätt för fem öre..)
  • att det heter wissen (inte weissen) och müssen (inte mussen)
  • STARKA VERB (det är bara att känna sej fram och chansa, enligt Jenny)

Om jag bara följer punkterna, och använder min hjärna effektivt, kommer nog det mesta att gå vägen. Tyvärr är konjunktiv (om jag vore rik) det enda jag inte gått igenom än, och det måste jag också kunna... Men, för Ellinor (moi) är två dagar en evighet. För Carola är iochförsej en evighet bara "en kort sekund".. Jag tolkar det som att vi båda är lika orealistiska.

9 kommentarer:

Anonym sa...

jupp det är Adnama på bilden :-)

Anonym sa...

Det tycks mig som om Bengt skrämmer är för att ni ska få så bra resultat som möjligt. Har aldrig hört att man måste kunna allting 100% för att få godkänt på ett prov.
Som jag känner dig övar du nu som en dåre, men tänk på att vila också, det är minst lika viktigt.

Lycka till med avrättningen!!

Jenny sa...

"de lömska, svaga adjektivändelserna i plural" - så sant, de där jäklarna krånglar jämt till det för mig.

Anonym sa...

Ehm... mamma... Lär dig stava!

Lycka till Ellie! Och bara så du vet har jag fixat alla juklapparna nu =)

Anonym sa...

Hallo Fredrik
Jag försöker!!!!

puss

Ellinor sa...

Mamma: tyvärr är dina försök inte särskilt bra. "Hallo" stavas med "å" på svenska... ;)

Stora kramar

Anonym sa...

Hej Ellie
jag vet det, men tyckte det var kul att blanda tyska och svenska.

kramar

Ellinor sa...

Mamma: Du kanske tror att du kan lura oss genom att slänga ut ett "jag vet det" som ska översläta alla misstag, men vi vet bättre..

Okej då, då säger vi det. Mamma kan svenska jättebra..

Anonym sa...

Hej. Jag tänkte bara höra lite med dig ang. att vara ledare på Skaga? Hur mycket ledig tid får man och hur mycket pengar? :/ Jag sitter i planeringsgruppen för Floby men vet inte riktigt vad som är bäst för mig, att vara på Skaga en månad och inte få så mycket pengar, eller att vara på Floby en vecka gratis och sedan jobba tre. Jag är så sjukt kluven så det finns inte. Suck. Hjälp mig!