tisdag 27 november 2007

Wegen styr genitiv

-Och det vet jag! Har precis gjort köttfärssås, och slängde i lite rivna morötter för att det skulle se lite gladare ut. Michi (som är expert på att laga mat och alltid, genom sina konstiga blickar, kritiserar alla andra i köket) tittade snett på min mat.

"Ja, det är Fleischsauce, men det har blivit väldigt gult wegen der Karotten (pga morötterna)." sa jag.
"Jaha", nickade han tillbaka. (Det är alltså kill-Michi jag pratar om, inte tjej-Michi, som jag var på bio med en gång. Vi skiljer på dem här genom att säga die Michi eller der Michi; alltså genom att använda bestämd artikel i femininum eller maskulinum framför deras namn.*)
"Men, det heter ju wegen den Karotten!", tyckte Steffi, tjej-Michis lillasyster.
"Nej", sa jag "för wegen styr genitiv och inte dativ."

En kort förklaring:
Morötter=Karotten
Morötterna= die Karotten
-men pga prepositionen wegen
ändras den bestämda artikeln (die).
Steffi tyckte att det skulle vara dativ: den,
och jag kämpade för genitiv: der.**

Sedan engagerade sej halva köket i diskussionen, och Ellinor gick självklart segrande ur striden. Det känns skönt att man kan sin grammatik (i alla fall delar av den), framförallt när man kan glänsa lite över folk som har tyska som modersmål.

*,** Haha, bara för att Josef tråkar ut er med friluftsliv och konstiga termer tyckte jag att jag också minsann kunde skriva tråkiga, interna grejer, som ingen förstår ett ord av. Men jag gjorde det lite enklare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA, det va rätt starkt gjort. Snacka om man skulle bli tillplattad om det kom nån dansk o tala om för en att det heter 'Titta på "honom"' i inte "han" hihi

Lycka till med de återstående 21 dagarna :)

kram

Josef K sa...

ja Ellinor ytterliggare ett av många bevis för att du borde bli politiker. Och sen så fattar jag ingenting av ditt tyska dravell men som du säger så håller jag på endel med friluftsliv, så vi går la jämnt ut.

Anonym sa...

Duktigt. :)