fredag 16 november 2007

"Vi mobbas inte, vi bara roar oss på hennes bekostnad!"

Citat: Jenny, när vi var på Volksmuseum och det bara var jag som kunde gå raklång in i de små stugorna som folk levde i på 1600-talet...
Nej, jag har fått ta mycket skit för att jag är kort, så när folk jag tycker om skämtar om min längd bryr jag mej inte. Det känns bara skönt när folk känner en tillräckligt väl för att veta att det går att skoja lite. It won't kill me.

Precis, det var alltså museumsbesök igår - bara vardagsföremål från området, som var inrymda i ett gammalt kloster, så allt kändes gammalt och mysigt. Storleken på museumet var häpnadsväckande, hur lyckas man samla ihop så mycket saker? Det häftigaste var att de hade flyttat gamla stugor till museumet och byggt upp dem innomhus. Jättemysigt med lukten av gammalt trä, och känslan när en hel skolklass tränger sej in, inte kan stå raklånga, slutligen sätter sej på träbänkarna längs väggarna, pekar på dvärgen (jag) och skrattar.. Läraren sa faktiskt: "Ja, som ni ser är stugorna väldigt små, och nästan alla av er var tvungna att ducka när ni gick in genom dörren". Precis: nästan.

Något som förvånade mej var att alla vardagsföremål var rena konstverken. Mönster var utskurna, de var målade och symmetriska. Självklart fanns det mer och mindre ståtliga föremål, men jag tror inte att allt kom ifrån rika familjer. Kanske var det helt enkelt så att skulle man använda ett verktyg mycket, kunde det likagärna vara vackert att se på också. Idag är det snarare så att de vackra sakerna vi äger vågar vi inte använda, och de sakerna vi använder mycket ägnar vi inte en tanke åt att de skulle kunna vara vackrare, och kanske förgylla vardagen lite grann.

Nu är det snö även på marken här i Innsbruck. Det bidrar till julkänslan. "Bara 4 veckor kvar" sa min rumskompis innan hon gick till skolan. Ja, jag slutar den 13:e, men vår lärare sa tyvärr att vi slutade den 18:e, så alla har beställt biljetter hem till den 19:e. Usch, jag vill inte gå i Innsbruck en vecka när jag skulle kunna vara hemma i Halna och ha det mysigt. Tyvärr kostar biljetten 85€ att boka om.
Till nästa termin ska jag i alla fall ta reda på bombsäkert när vi slutar.

9 kommentarer:

Josef K sa...

Jag tycker om att du är kort. Det är mysigt. Och bra. Sen så tycker jag att du kan se till att bli bomsäker på att du kan komma hem tidigare så att du kan hälsa på mig på Sjövik. Trevligt och skoj skulle det vara.

Ellinor sa...

No can do, no can do... Sjövik slutar sista maj, och jag slutar inte förrän i juni. Tyvärr. Men jag tycker om dej ändå. <3

Anonym sa...

Jag tror dessvärre inte att det blir nåt barnkalas för min del, inte planerat i vilket fall.

Har du nån fikatid någon gång när du är hemma så får du gärna höra av dig! :) Vill höra massor om Skaga och Innsbruck, hur det är att bara sticka ifrån allt så länge.

Vet du vad? Jag betalade just min studentmössa. Klappat och klart! :)

Ha en trevlig helg! kramar om.

Jenny sa...

Du lyckas trots din ringa längd vara mycket människa ändå. Mycket Ellinor i en liten förpackning liksom. Tänk så smidigt.

Rasmus sa...

För mig är ju läget precis tvärt om! Som något längre än de flesta får jag ofta stå ut med kommentarer om min längd, men det är ju som du säger inget som man tar illa upp av.

Anonym sa...

O, Jag fattar precis, man har vänner att umgås med, men det är stor skillnad mellan att det "funkar" att va med någon, även om man har kul, om man inte känner att man verkligen tycker om personen. De e häftigt att ha kompisar som man verkligen känner att man tycker mycket om! (sånt folk som det "funkar" med är hela min klass fullproppad med...men det får mig ändå att längta mig sjuk efter "riktiga SKU:are" ) hihi

Jo, som jag har funderat lite och funnit att enda chansen att va 100%säker på att få en kram av dig att inkräkta lite på decemberfesten...frågan är bara om man vågar??
Nej, men allvarligt, får vem som helst komma?

kram'12

Anonym sa...

Ja, jag kom på sådär två minuter efter att jag kanske inte ens kan i vart fall..
De e typiskt bra me bloggar...så har man lite koll på varandra, och behöver inte dra den senaste veckan/månadens händelser, utan kan börja snacka om viktiga saker direkt när man ses...så keep blogging (eller va sköen man säger)

Anonym sa...

Josef, jag har en bra present till dig!

Har nog aldrig varit så här tidig med alla presenter.

Ellie, jag tänkte ge dig en bok om marknadsekonomi, vad sägs om det?

Ellinor sa...

Fredrik: Jag känner ironin flöda...
Btw har Josef en egen blogg nu:
http://www.josefkjell.blogspot.com/